«Ένα καράβι ήρθε απόψε από τα παλιά»

Ένα καράβι ήρθε προχθές το βράδυ ξαφνικά στη θάλασσα της μνήμης μας.
Αφορμή αποτέλεσε μια ανάρτηση του κ. Τάσου Βουτυρά με βίντεο των κινητοποιήσεων των κατοίκων της Κέας
«Σαν σήμερα (4 Μαρτίου 2021) πριν από 28 χρόνια:
Ήταν 4 Μαρτίου 1993 όταν όλος ο λαός της Τζιάς κατέβηκε στο λιμάνι της Κορησσίας για να εμποδίσει την πρόσδεση ενός παλιού καραβιού-σαπιοκάραβου του «ΙΟΥΛΙΣ ΚΕΑΣ ΙΙ» με την νέα του ονομασία «ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ»
Ήταν μια γενική κινητοποίηση των κατοίκων της Τζιάς η οποία έφερε αποτέλεσμα και το ανεπιθύμητο καράβι έφυγε οριστικά από το νησί»

Το βαπόρι για το οποίο πραγματοποιήθηκε η διαμαρτυρία είναι το “ΙΟΥΛΙΣ ΚΕΑΣ ΙΙ” που στις αρχές του 1993 είχε μετονομαστεί σε «ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ».
Τελικά το πλοίο αντικαταστάθηκε από το «ΜΥΡΙΝΑ ΕΞΠΡΕΣ».
Το βαπόρι είχε στο όνομά του το «ΙΙ» διότι υπήρξε πρωτύτερα το παλιό “ΙΟΥΛΙΣ ΚΕΑΣ”.
Είναι/ήταν ένα ιστορικό σκαρί από το Λίβερπουλ, το “ROYAL DAFFODIL II” (ναυπήγησης του 1958, 609 grt, 48 m x 15 m, με ταχύτητα 12 κόμβους την ώρα).
Ταξίδεψε για την εταιρεία «WALLASEY FERRΙES».
Ολοκλήρωσε την καριέρα του στο Mersey το 1977 και μετά κατέβηκε στην Ελλάδα.
Τα παραπάνω στοιχεία, όπως και η φωτογραφία που παραθέτουμε, προέρχονται από το βιβλίο “COASTAL SHIPPING THE TWINLIGHT YEARS” του Ian Collard (εκδόσεις: “Tempus”).

Από το όμορφο Λίβερπουλ, όταν η ομάδα του Μεγάλου Λιμανιού μεσουρανούσε, μας ήρθε αυτό το μικρό χαριτωμένο πλοίο.
Στην Αγγλία το αγαπούσαν πολύ και, πιθανόν, κάποιοι από τους παίκτες της μεγάλης Λίβερπουλ ταξίδευαν κάποτε με αυτό ….
Νομίζω, ότι είναι από τις πιο περίεργες μετασκευές πλοίων που έγιναν ποτέ.
Οι περισσότεροι το θεωρούσαν πολύ άσχημο, αλλά είχε και τους υποστηρικτές του.
Αν προσέξει κανείς θα δει ότι τουλάχιστον η κάτω σειρά από τα μπροστινά παράθυρα της πλώρης δεν έχει αλλάξει ……
Αποτέλεσμα και του μεγέθους του, αλλά και της μετασκευής του, ήταν η ελαφρά ιδιόμορφη συμπεριφορά του στον καιρό.
Το τι είχε άκουσε κατά καιρούς εδώ στην ναυτομάνα Ελλάδα αυτό το πλοίο δεν περιγράφεται. Πραγματικά, η εικόνα του να παλεύει με τα κύματα του Αιγαίου ήταν μοναδική.
Άλλο πράγμα το Mersey, άλλο το Αιγαίο.

Έκανε κατά καιρούς τη γραμμή Ραφήνα-Μαρμάρι, αλλά πιο πολύ συνδέθηκε με τη γραμμή από το Λαύριο για την Κέα και το καλοκαίρι και Κύθνο (κάποιες ημέρες).
Ανήκε σε δύο συνέταιρους από τους οποίους ο ένας ήταν ο κύριος Δημήτρης Λεβεντάκης.
Στην πορεία το πλοίο πέρασε στην πλοιοκτησία του Γιώργη του Γούτου.
Εδώ μια φωτογραφία από το εξαιρετικό βιβλίο “Greek Ferries” του John May (εκδόσεις: “Ferry Publications”).
Το “Ιουλίς Κέας ΙΙ” στο Λαύριο, ένα απόγευμα του Αυγούστου το 1990 (John May).
Καπετάνιος του ήταν για κάποια χρόνια ο καπετάν-Θόδωρος ο Κιμπεζής, μια πολύ μεγάλη μορφή των ελληνικών θαλασσών.
Από το πλοίο αυτό πέρασε στην αρχή της καριέρας του ο εξαιρετικός καπετάν-Νίκος ο Πανουργιάς, πλοίαρχος στο «ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ».

Στα τελευταία του επί της ελληνικής του καριέρας είχε περάσει στην πλοιοκτησία Τσιρίκου και ταξίδεψε ως οχηματαγωγό (ro-ro) me το όνομα “Αγία Κυριακή” μεταφέροντας φορτηγά στα Δωδεκάνησα.
Tο 1994 το θυμόμαστε δεμένο δίπλα στο «Ιαλυσσός» και τα άλλα πλοία της γραμμής.
Στην carte-postale το βλέπουμε δεμένο στο λιμάνι της Σύμης.

To “MYΡΙΝΑ ΕΞΠΡΕΣ» που αντικατέστησε το «ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ».

Τελικά πουλήθηκε σε Τούρκους το 1995 για να ταξιδέψει από Μερσίνα προς Ισραήλ, αλλά τελικά βρέθηκε να ταξιδεύει από την Αμμόχωστο (κατεχόμενη Κύπρος) προς τη Μερσίνα και σε άλλα λιμάνια της Τουρκίας.
Μετατράπηκε σε πλοίο για μεταφορά containers και ονομάστηκε «DOLPHIN Ι». Μπορούσε να μεταφέρει 63 containers.
Το πλοίο πρέπει να βυθίστηκε στις 7 Νοεμβρίου του 2007.
Με τον τρόπο αυτό έκλεισε ο «ΒΙΟΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ» ενός πλοίου που ξεκίνησε ως επιβατηγό για να καταλήξει σε mini κοντεϊνεράδικο.

Advertisements