Την ώρα που ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα στις Κυκλάδες είναι η υδροδότηση, στην Σέριφο υπάρχουν κάποιοι που δεν έχουν καταβάλει τέλη υδροδότησης εδώ και 10 χρόνια. Απίστευτο και όμως ελληνικό φαινόμενο με τον δήμαρχο Σερίφου, ο οποίος προσπαθεί να βάλει τάξη στα δημοσιονομικά, να δέχεται μηνύσεις για υπερχρέωση τιμολογίων. «θα είμαστε αυστηροί, θα επιβάλουμε πρόστιμα για την υπερκατανάλωση, καθώς είμαστε ένα νησί που δεν έχουμε αφαλατώσεις, και δυστυχώς πολλοί συμπολίτες μας, δεν κατανοούν το ζήτημα της κατανάλωσης του πολύτιμου αγαθού».

 

Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή

 

 

Αύριο είναι η 1η Μαρτίου, και σύμφωνα με το υπουργείο τουρισμού θα είναι η έναρξη της τουριστικής σεζόν. Πως προετοιμάζεται το νησί; 

Τα πράγματα είναι πολύ καλά φέτος. Λένε πως η προσέλευση των επισκεπτών για το νησί μας και γενικά για τις Κυκλάδες θα είναι μεγαλύτερη και από πέρσι και από το 2019. Οπότε εμείς -καλώς ή κακώς- θα πρέπει να προετοιμαστούμε για  να υποδεχτούμε περισσότερο κόσμο.

Οι υποδομές είναι έτοιμες; Γιατί ξέρω ότι ένα από τα θέματα που συζητάμε κάθε καλοκαίρι είναι η ύδρευση. Αλλά φέτος είχαμε ακόμα και χιόνια, δεν ξέρω αν βοήθησε αυτό…

Προφανώς και βοήθησε. Και πέρσι που είχαμε πάλι χιόνια εμείς εδώ στην Σέριφο, πάλι αυτό μας βοήθησε και μας «έσωσε». Φέτος έχει βρέξει και έχει χιονίσει πολλαπλάσια, οπότε προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι θα είναι λίγο καλύτερα τα πράγματα από άποψη ύδρευσης. Ωστόσο εμείς και πάλι, μέχρι λίγο μετά το Πάσχα θα προβούμε σε κάποιες κατασκευές πρόσθετων υποδομών για την ύδρευση, έτσι ώστε να καλύψουμε τη Χώρα και το λιμάνι στο μέγιστο δυνατό βαθμό και να μην ξεμένουν σε καμία περίπτωση από νερό.

Λέγεται ότι με τις αφαλατώσεις που προχωρούν πολλά νησιά, έχει αυξηθεί η κατανάλωση. Δηλαδή έχει φύγει λίγο το αίσθημα της οικονομίας του νερού, δεν ξέρω αν αυτό το έχετε παρατηρήσει και εσείς.

Εμείς εδώ δεν έχουμε αφαλάτωση. Αλλά ούτε εδώ γίνεται οικονομία στο νερό. Να ξέρετε ότι δυστυχώς ο κόσμος δεν έχει την αίσθηση της ολιγάρκειας και της οικονομίας, ιδίως με ένα πολύ σημαντικό πόρο όπως είναι ο υδάτινος. Δυστυχώς, η αλήθεια είναι πως γίνεται υπερκατανάλωση σε πολλές περιπτώσεις ιδίως σε μεγάλες οικίες ή σε εξοχικές κατοικίες. Δυστυχώς πολλοί παραβαίνουν την νομοθεσία και φτιάχνουν πισίνες, κάνουν υπερκατανάλωση ποτίζουν με το νερό που τους παρέχει ο δήμος, το οποίο είναι πόσιμο και όχι για άρδευση, οπότε εμείς στο προσεχές συμβούλιο θα δούμε και τη λήψη μιας απόφασης κανονιστικής η οποία θα μας δίνει την δυνατότητα να βάλουμε κάποια πρόστιμα σε αυτούς που δεν τηρούν τους όρους του κανονισμού και δεν φροντίζουν να είναι ολιγαρκείς και προσεκτικοί με την κατανάλωση του νερού.

Ο κανονισμός αυτός τι θα αναφέρει; Σε ποιό πλαίσιο θα είναι; Γιατί όλοι ξέρουμε ότι το νερό είναι ένα αγαθό και δεν ξέρω αν μπορεί εύκολα να μπει κάποιος περιορισμός.

Μπορεί να μπει. Δεχόμαστε να παίρνει κάποιος και να υδροδοτήσει το σπίτι του, δηλαδή οι συνθήκες υγιεινής πρέπει να υπάρχουν αλλά να μην έχουμε υπερκαταναλώσεις. Υπάρχουν φαινόμενα που κάποιοι ποτίζουν καλαμιές. Οι καλαμιές δεν έχουν ανάγκη από πότισμα. Όπως καταλαβαίνετε λοιπόν κάποιος που ποτίζει καλαμιές κάνει άσκοπη υπερκατανάλωση γιατί οι καλαμιές δεν χρειάζονται πότισμα.

Αυτό είναι τελείως ανεύθυνο από τον καταναλωτή.

Υπάρχουν και άλλα θέματα, π.χ. υπάρχουν καταστηματάρχες – επαγγελματίες οι οποίοι αντί να σκουπίσουν την αυλή τους παίρνουν το λάστιχο και ρίχνουν νερά. Αυτό θα πρέπει να σταματήσει. Θα επιβληθούν κάποια πρόστιμα λοιπόν για να συνετιστούν όλοι και όποιος δεν συνετίζεται, θα δέχεται πρόστιμο.

Η είσπραξη των τελών γίνεται;

Όταν παραλάβαμε εμείς τον δήμο είχαμε φαινόμενα τα οποία δεν τα έχω ξαναδεί στην ζωή μου. Υπήρχαν περιπτώσεις που κάποιοι είχαν να πληρώσουν ακόμα και 10 χρόνια. Το 2014, η εισπραξιμότητα από τους λογαριασμούς ύδρευσης αποχέτευσης ήταν 7%. Δεν γίνεται να είναι βιώσιμη μια υπηρεσία όταν δεν εισπράττεις τα ανταποδοτικά τέλη.

Έχει περιοριστεί αυτό το φαινόμενο;

Φυσικά. Καταρχήν δεν εκδίδονται λογαριασμοί σε τακτά χρονικά διαστήματα. Όταν εκδίδεις λογαριασμό ύδρευσης αποχέτευσης ανά 2 και 3 έτη ή για 3 χρόνια δεν έχεις εκδώσει τίποτα. Οταν αναλάβαμε εμείς, τα πάγια για το 2017 και το 2018, τα εκδώσαμε εμείς τον Οκτώβριο του 2019. Χωρίς κατανάλωση γιατί δεν είχαμε μέτρηση. Αυτό όπως καταλαβαίνετε προκαλεί προβλήματα. Πως θα κάνεις έργα ανταποδοτικά εφόσον δεν έχεις εισπράξει;

Άρα όλο αυτό ήταν στην κυριολεξία παροχή.

Αυτό έχει μπει σε μια τάξη αλλά είχαμε ακόμα και δικαστικές διαμάχες σε κάποιες περιπτώσεις γιατί κάποιοι δεν ήθελαν και κάποιοι δεν δέχονταν ότι έπρεπε να πληρώσουν. Δυστυχώς είχαν βγει συγκεντρωτικά και εμείς προβήκαμε σε μια διαδικασία να αναλογίσουμε την 3ετία την 5ετία. Εμείς μέσα στο 2020, επειδή δεν είχαν εκδοθεί καθόλου καταναλώσεις 3 χρόνια, τριπλασιάσαμε το τέλος τότε για να μην είναι οι κλίμακες στα 100 κυβικά αλλά να είναι στα 300, 100 το έτος. Και έτσι κάπως μετριάστηκε το πρόβλημα. Υπήρχαν βέβαια και περιπτώσεις που είναι στα 3 χρόνια στα 4 χρόνια. Εξετάζαμε την κάθε περίπτωση ξεχωριστά και είχαμε μια επιτροπή ενστάσεων που δούλεψε πάρα πολύ και μεθοδικά και είχαμε και αποτέλεσμα, γιατί η αποτελεσματικότητα, φαίνεται στην εισπραξιμότητα.

Εσείς διεκδικείτε και δικαστικά κάποια χρήματα;

Όχι. Ίσα ίσα το ανάποδο. Μας έχουν στείλει στο δικαστήριο ότι εμείς τους υπερχρεώσαμε ενώ αυτό δεν ισχύει, εμείς κάναμε ό,τι προέβλεπε ο κανονισμός και η νομοθεσία και από εκεί και πέρα προσπαθήσαμε να βρούμε μια λύση που να μην αδικεί κανέναν. Ούτε τον δήμο αλλά ούτε τους πολίτες.

Πηγή: www.kykladiki.gr

Advertisements