Λειτουργία Ελικοδρομίου Σίφνου: Τι ισχύει – Τι πρέπει να γίνει.
Αγαπητές και Αγαπητοί Συνδημότες,
Το τελευταίο διάστημα το ζήτημα της λειτουργίας του ελικοδρομίου Σίφνου έχει επανέλθει στο προσκήνιο λόγω του σημαντικού αριθμού ιδιωτικών πτήσεων που πραγματοποιούνται ημερησίως αλλά και του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του Δήμου Σίφνου και της εταιρείας “Hoper”.
Σαφώς και η σχετική συζήτηση δεν αφήνει τη Δημοτική μας Παράταξη αμέτοχη. Ωστόσο, κάθε δημόσια παρέμβαση προϋποθέτει έρευνα και γνώση του αντικειμένου ώστε οι συντοπίτες μας να ενημερωθούν πραγματικά για την ισχύουσα κατάσταση αλλά και για όσα η Δημοτική Αρχή παραλείπει να πράξει. Τα καταγγελτικά αλλά χωρίς ουσία δελτία τύπου που μας τσουβαλιάζουν αδιακρίτως «στον ίδιο ντρουβά» δεν προσφέρουν τίποτα, όπως τίποτα δε προσφέρει και μία Δημοτική Αρχή που κωφεύει διαρκώς στο θέμα του ελικοδρομίου. Ας βάλουμε, λοιπόν, τα πράγματα στη θέση τους:
️Η ίδρυση του ελικοδρομίου της Σίφνου έγινε την υπ’ αριθμ. Δ3/Α/48213/8243/27-10-2000 απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών και υπεύθυνος για τη λειτουργία και την επιχειρησιακή κατάσταση, τη συντήρηση και το άνοιγμα του ελικοδρομίου είναι ο Δήμος Σίφνου.
Όπως αναγράφεται στο άρθρο 3 της άδειας ίδρυσης, ο σκοπός της κατασκευής και της χρήσης του ελικοδρομίου είναι κυρίως η αεροδιακομιδή ασθενών και η εκτέλεση πτήσεων έκτακτης ανάγκης. Επιτρέπεται, όμως, η χρήση του και για εμπορικές πτήσεις ιδιωτικών ελικοπτέρων κατόπιν αδείας του Δήμου Σίφνου.
Ως εκ τούτου, ο Δήμος Σίφνου, εντός του νομικού πλαισίου της ίδρυσης και λειτουργίας του ελικοδρομίου και με στόχο την εύκολη, ταχεία, σύγχρονη, ασφαλή αλλά και εντός εύλογων οικονομικών δυνατοτήτων, προσβασιμότητα στο νησί, και προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών της Σίφνου έχει επιτρέψει την εκτέλεση εμπορικών πτήσεων στο δημοτικό ελικοδρόμιο.
Ο Δήμος έχει ορίσει εδώ και αρκετά χρόνια τέλος χρήσης ελικοδρομίου, το οποίο για το οικονομικό έτος 2024 καθορίστηκε στα ογδόντα ευρώ ανά πτήση, για όλες τις πτήσεις εκτός των υγειονομικών με την υπ’ αριθ. 205/2023 απόφασή του Δημοτικού Συμβούλιου Σίφνου (Α.Δ.Α.:612ΟΩ1Τ-Ε50).
Η πλειοψηφία των συμβούλων της Παράταξής μας υπερψήφισαν την πρόταση για υπογραφή μνημονίου συνεργασίας με την εταιρεία Hoper για την εκτέλεση προγραμματισμένων πτήσεων. Με το τελευταίο, ο Δήμος Σίφνου δεσμεύθηκε να παρέχει πιλοτικά για τον πρώτο χρόνο ελεύθερη πρόσβαση και χρήση στο δημόσιο ελικοδρόμιο για την προσγείωση/απογείωση πτήσεων, αλλά και η εταιρεία δεσμεύθηκε να παρέχει στο Δήμο Σίφνου έως πέντε πτήσεις ετησίως χωρίς κόστος, για διάθεση στις ανάγκες του νησιού, να αναλάβει τον εξοπλισμό της αίθουσας αναμονής επιβατών και να προβάλει το νησί της Σίφνου προς το κοινό ως προορισμό στο δίκτυό της, μέσα από την ιστοσελίδα της, τα κοινωνικά της δίκτυα αλλά και με οποιαδήποτε άλλη προωθητική ενέργεια. Η Δημοτική αρχή οφείλει να παρακολουθεί και να διασφαλίσει την τήρηση των παραπάνω δεσμεύσεων.
Σχετικά με τις καταγγελίες για την πορεία πτήσης και προσέγγισης των ελικοπτέρων αλλά και το θόρυβο, η μεν επιλογή των ιχνών πτήσης των ελικοπτέρων αποτελεί ευθύνη του εκάστοτε κυβερνήτη, κάθε ελικόπτερο διαθέτει, δε, Πιστοποιητικό Θορύβου στο οποίο αναγράφονται τα επίπεδα θορύβου σε σχέση με τα συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά του.
Λαμβάνοντας υπόψιν τα παραπάνω πραγματικά δεδομένα, οφείλουμε να καταθέσουμε στο δημόσιο διάλογο τις σοβαρές ενστάσεις μας για τον τρόπο λειτουργίας του ελικοδρομίου σήμερα. Πρόκειται για επισημάνσεις τις οποίες επανειλημμένως έχουμε τονίσει στα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου και τη Δήμαρχο, χωρίς ανταπόκριση.
Η τελευταία επιθεώρηση του ελικοδρομίου Σίφνου, έγινε στις 7 Απριλίου 2016, οπότε εξετάστηκε η πληρότητα και η αρτιότητα του ελικοδρομίου και βρέθηκε σε πολύ καλή κατάσταση. Πιστεύουμε ότι η νέα τακτική επιθεώρηση προς διαπίστωση της τήρησης των όρων άδειας ίδρυσης και λειτουργίας του ελικοδρομίου έχει ήδη καθυστερήσει και καλούμε το Δήμο Σίφνου να αιτηθεί το συντομότερο δυνατό τη διενέργεια επιθεώρησης από τον νέο υπεύθυνο φορέα, την ΑΠΑ, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η καταλληλότητα και η εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία του.
Ο Δήμος Σίφνου, ως φορέας διαχείρισης του ελικοδρομίου, είναι υποχρεωμένος να έχει ήδη εκπονήσει Εγχειρίδιο Λειτουργίας Ελικοδρομίου στο οποίο θα περιέχονται όλες οι πληροφορίες που αφορούν στο ελικοδρόμιο καθώς και οδηγίες που είναι απαραίτητες στο προσωπικό του για ομαλή και ασφαλή λειτουργία του. Η παράλειψη αυτής της υποχρέωσης ενέχει κινδύνους, καθώς η εκπόνηση του εν λόγω εγχειριδίου δεν αποτελεί άλλη μια γραφειοκρατική ενέργεια χωρίς ουσία, αλλά σημαντικό παράγοντα για την ασφαλή λειτουργία του ελικοδρομίου.
Ακόμη σημαντικότερη είναι η υποχρέωση πρόβλεψης θέσης υπαλλήλου πλήρους απασχόλησης, υπεύθυνου για τη λειτουργία του ελικοδρομίου. Ο συγκεκριμένος υπάλληλος απαιτείται να είναι παρών στο χώρο, πριν την προσέγγιση και χρονικό διάστημα μετά την απογείωση του ελικοπτέρου, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ΠΔ. 19/2009, για την παροχή υπηρεσιών εδάφους και τη συνδρομή του σε τυχόν αεροπορικό συμβάν εντός του ελικοδρομίου.
Η απουσία αρμόδιου υπαλλήλου αφήνει το Δήμο Σίφνου απόλυτα εκτεθειμένο.
Κλείνοντας, τόσο η αμοιβή του υπαλλήλου όσο και τα έξοδα συντήρησης θα μπορούσαν να καλυφθούν από τα έσοδα από τα τέλη χρήσης του ελικοδρομίου (80 ευρώ/ πτήση), αρκεί η Δημοτική Αρχή να μεριμνήσει για την είσπραξη τους, όπως οφείλει άλλωστε. Στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο ακούστηκε ότι τα έσοδα για τη φετινή χρονιά ανέρχονται σε 400 ευρώ συνολικά, ποσό αστείο αν σκεφτεί κανείς ότι, εκτός από τις πτήσεις της “Hoper”, καθημερινά πραγματοποιούνται τουλάχιστον 5 ιδιωτικές πτήσεις. Εύλογα, λοιπόν, διερωτόμαστε: Καταγράφονται ορθά όλες οι πτήσεις; Πόσα θα έπρεπε να είναι τα έσοδα σύμφωνα με τις καταγεγραμμένες πτήσεις και ποιος τα εισπράττει;

Advertisements