Από τα τέλη Απριλίου ο καπετάν-Γιάννης Παπαμάρκος, καπετάνιος στο “Aqua Blue” είχε επισημάνει το αναμενόμενο πρόβλημα που θα προέκυπτε φέτος το καλοκαίρι στη διακίνηση των φορτηγών από το λιμάνι της Ραφήνας.
Ήταν τέλη Απριλίου και ο καπετάν-Γιάννης Παπαμάρκος μόλις είχε αναλάβει καπετάνιος στο “Aqua Blue” της Sea Jets. Το πλοίο ταξίδεψε για λίγες ημέρες από τη Ραφήνα για Άνδρο-Τήνο-Μύκονο-Νάξο.
Μια σοβαρή βλάβη οδήγησε σε διακοπή των δρομολογίων του πλοίου, το οποίο αναμένεται να επανέλθει στα δρομολόγιά του την επόμενη εβδομάδα.
Ο καπετάν-Γιάννης Παπαμάρκος ήταν για χρόνια ύπαρχος στο «Θεολόγος Π» της FAST FERRIES, το οποίο είναι το πλοίο με τη μεγαλύτερη χωρητικότητα σε φορτηγά, καθώς φορτώνει φορτηγά και στο πάνω γκαράζ.
Το «Θεολόγος Π» έχει αντίστοιχη μεταφορική ικανότητα με το δικό μας το πλοίο, το «Διονύσιος Σολωμός». Μεταφορική ικανότητα κοντά στα 990 γραμμικά μέτρα. Ο «Αδαμάντιος Κοραής» έχει περίπου το ένα τρίτο.
Και αντίστοιχα τα υπόλοιπα πλοία της γραμμής της Ραφήνας έχουν αρκετά μικρότερη μεταφορική ικανότητα σε σχέση με το «Θεολόγος Π».
Τα πλοία της γραμμής της Ραφήνας
Όταν ο καπετάν-Γιάννης Παπαμάρκος μας έλεγε πως φέτος θα υπάρξει σοβαρό πρόβλημα με τη διακίνηση των φορτηγών από το λιμάνι της Ραφήνας ξέραμε πως φέτος θα ταξίδευαν στην γραμμή Ραφήνας-Άνδρου-Τήνου-Μυκόνου πέντε/έξι πλοία με μεταφορική ικανότητα σε φορτηγά.
Τα πλοία αυτά είναι/ήταν:
Tα τρία πλοία της FAST FERRIES, το «Θεολόγος Π», το «FAST FERRIES ANDROS” και το «Αικατερίνη Π».
Τα δύο πλοία της GOLDEN STAR FERRIES, το “Superferry” και το “SUPERFERRY II”. Na σημειώσουμε, όμως, πως τα δύο αυτά πλοία ταξιδεύουν εναλλάξ από το λιμάνι της Ραφήνας, καθώς το ένα από τα δύο διανυκτερεύει καθημερινά στο λιμάνι του Ηρακλείου. Επιπλέον, το “Superferry”, το γιαπωνέζικο, έχει πολύ μικρή ικανότητα μεταφοράς σε φορτηγά
Το “AQUA BLUE” της SEA JETS με μεγάλη, επίσης, μεταφορική ικανότητα σε φορτηγά.
Τα απρόοπτα
Όμως, στην πράξη τα πράγματα εξελίχθηκαν πολύ διαφορετικά.
Το «AQUA BLUE” είναι εκτός δρομολογίων εδώ και τρεις μήνες λόγω μηχανικής βλάβης και αναμένεται να επαναδρομολογηθεί την επόμενη εβδομάδα.
Και το «ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π» είναι εκτός δρομολογίων για όλη την σεζόν εξαιτίας πολύ σοβαρής μηχανικής βλάβης.
Άρα ουσιαστικά απέμειναν καθημερινά μόνο τρία πλοία να εξυπηρετούν τα φορτηγά της γραμμής με το “Superferry” να μην διαθέτει μεγάλη μεταφορική ικανότητα.
Κάπως έτσι τα φορτηγά συσσωρεύονται πάνω στους ντόκους του λιμανιού της Ραφήνας.
Να προσθέσουμε, βέβαια, εδώ πως το πρόβλημα υπάρχει κάθε χρόνο από τον Μάϊο μέχρι τον Σεπτέμβριο, καθώς οι εταιρείες προτιμούν τα Ι.Χ. έναντι των φορτηγών.
Συμβατικά versus Ταχύπλοα
Από την άλλη ένας στόλος από ταχύπλοα παρελαύνουν καθημερινά από το λιμάνι της Ραφήνας. Αυτά τα ταχύπλοα δεν παίρνουν, όμως, φορτηγά. Τη μερίδα του λέοντος στους επιβάτες την παίρνουν τα ταχύπλοα, γεγονός που σπρώχνει τους πλοιοκτήτες να φέρνουν το ένα ταχύπλοο μετά το άλλο και να μην επενδύουν σε συμβατικά πλοία.
«AQUA BLUE»
H μόνη λύση στη φετινή δύσκολη κατάσταση θα έρθει με τη δρομολόγηση του “Aqua Blue” που αναμένεται ως μάνα εξ ουρανού για τους οδηγούς των φορτηγών.
Σίγουρα θα γίνουν και κάποια έκτακτα δρομολόγια, αλλά αυτά είναι απλά μπαλώματα και δεν λύνουν το πρόβλημα.
Η πραγματικότητα
Αυτή λοιπόν είναι η πραγματικότητα στο λιμάνι της Ραφήνας, την οποία την γνώριζαν όλοι πολύ καλά από το Πάσχα.
Οι αβαρίες που προέκυψαν ήταν εκτός προγράμματος, αλλά οι αβαρίες είναι πάντα μέσα στο παιχνίδι.
Το Υπουργείο θα έπρεπε μα έχει μια πολιτική πάνω στο ζήτημα της Ακτοπλοΐας, αλλά σίγουρα δεν την έχει.
Οι εφοπλιστές δρομολογούν τα πλοία τους όπως αυτοί θέλουν χωρίς να υπάρχει ένα γενικό επιχειρησιακό πλάνο, όπως υπήρχε παλιότερα.
Υπάρχει ο ελεύθερος ανταγωνισμός, αλλά και μια κρατική παρέμβαση θα μπορούσε να εξορθολογήσει τα πράγματα.
Στο μέλλον αναμένεται μάλλον η δρομολόγηση πλοίων ro-ro που μεταφέρουν μόνο φορτηγά. Τα ro-ro εξυπηρετούν πολύ, αλλά έχουν το μειονέκτημα να παίρνουν κίνηση από τα συμβατικά που ούτως ή άλλως βρίσκονται σε δυσχερή θέση. Το χειμώνα ξέρουμε όλοι πως τα φορτηγά αποτελούν τον αιμοδότη των πλοίων που ξεχειμωνιάζουν στη γραμμή.
Το «Διονύσιος Σολωμός»
Για μας στις Δυτικές Κυκλάδες η παρουσία του «Διονύσιου Σολωμού» και του «‘Αδαμάντιου Κοραή» αποτελούν εγγύηση πως δύσκολα θα δούμε τα φορτηγά να μένουν απέξω από τα πλοία, εκτός από λίγες ημέρες τον Αύγουστο.
Όσοι ζουν την γραμμή ξέρουν πολύ καλά πόσο έχουν υποφέρει για χρόνια οι φορτηγατζήδες της γραμμής.
Από τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες της δεκαετίας του ’80 μέχρι σήμερα υπήρχαν εποχές που ο μώλος του Πειραιά δεν άδειαζε εύκολα από τα φορτηγά για τα νησιά μας.
Έχουν ξετυλιχτεί απίστευτες σκηνές στον Πειραιά από απελπισμένους φορτηγατζήδες. Πόσο μάλλον τα ευπαθή προϊόντα.
Το 1998 η δρομολόγηση του «Μήλος Εξπρές» αντιμετώπισε για κάποια χρόνια το πρόβλημα.
Το 1996 η δρομολόγηση του «Πήγασος» βοήθησε σημαντικά.
Το 2017 η δρομολόγηση του «Διονύσιος Σολωμός» αποδείχθηκε κίνηση-ματ για τα νησιά μας.
Στηρίξτε τα πλοία της Zante Ferries για να έχουμε πλοία όλο το χρόνο με μεγάλη μεταφορική ικανότητα.
Οι εικόνες της Ραφήνας με τα εγκλωβισμένα φορτηγά δεν μας είναι καθόλου άγνωστες στο παρελθόν στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων.