Σάββατο, 28 Ιουνίου, 2025
22.8 C
Sifnos

ΧΑΟΣ ΣΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ ΠΡΟΚΑΛΕΙ Η ΠΑΝΣΠΕΡΜΙΑ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ

Τα λιμάνια του Αιγαίου δέχονται εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες ετησίως. Ομως τα προβλήματα υποδομών παραμένουν σημαντικά, με περισσότερα από 70 λιμάνια να χαρακτηρίζονται από την ΠΕΠΕΝ επικίνδυνα. Το πρόβλημα των λιμενικών υποδομών δεν είναι, όμως, μόνον οικονομικό. Οφείλεται σε σημαντικό βαθμό σε θεσμικούς λόγους: η σημερινή οργάνωση του ελληνικού λιμενικού συστήματος χαρακτηρίζεται από την αδυναμία σχεδιασμού, υλοποίησης, ακόμη και μικρών παρεμβάσεων καθημερινότητας, οι οποίες θα μπορούσαν να βελτιώσουν την πρόσβαση των πλοίων, ακόμη και από φορείς που ορισμένες φορές διαθέτουν στα ταμεία τους μεγάλα ποσά. Λίγοι γνωρίζουν ότι πέντε λιμενικά ταμεία στο Αιγαίο διαθέτουν –λιμνάζοντα– πάνω από 1.000.000 ευρώ έκαστο και άλλα 15 ταμεία τουλάχιστον 500.000 το καθένα, σημειώνει στην «Κ» ο Θάνος Πάλλης, καθηγητής Οικονομικής και Πολιτικής Λιμένων στο Πανεπιστημίου Αιγαίου και πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων. Οπως εξηγεί, σήμερα υλοποιείται μόνο το 37% των προϋπολογισμών των λιμένων. «Η συζήτηση για την αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων γίνεται περιττή», προσθέτει.

Η ευθύνη διαχείρισης και εκμετάλλευσης των λιμένων βρίσκεται στα χέρια πληθώρας λιμενικών ταμείων και γραφείων, κυρίως δημοτικών, τα οποία υπολειτουργούν ενώ τις περισσότερες φορές δεν διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία. Επιπλέον, 49 λιμενικά ταμεία και γραφεία δεν διαθέτουν καθόλου προσωπικό, ενώ τα 52 υπόλοιπα διαθέτουν από 2 έως 5 εργαζομένους. «Τα λιμάνια βασίζονται στην περιστασιακή απασχόληση προσωπικού από υπηρεσίες των οικείων δήμων και στην επικουρική απασχόληση υπηρεσιών ΟΤΑ για τη διεκπεραίωση ακόμα και βασικών λειτουργιών, όπως η τιμολόγηση και οι εισπράξεις», αναφέρει ο Θ. Πάλλης.

Αποτέλεσμα; «Ο σχεδιασμός και οι άμεσες παρεμβάσεις σε θέματα υποδομών είναι αντικειμενικά ανέφικτες, η διαδικασία αδειοδότησης έργων εντός της ζώνης λιμένα αντιμετωπίζεται με δέος, η κατάρτιση επιχειρησιακών σχεδίων είναι αδύνατη και η ανάθεση εργασιών σε εξωτερικούς συνεργάτες αυξάνει σημαντικά το κόστος λειτουργίας», λέει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου. «Η αρμόδια υπηρεσία του ΥΝΑΝΠ παραλαμβάνει, συχνά-πυκνά, σχέδια για φαραωνικά έργα, αναίτια καλοπληρωμένων, μελετητών – ας αφήσουμε εκτός την αδυναμία εποπτείας των φορέων αυτών», συμπληρώνει.

Τα τελευταία λίγα χρόνια, όμως, δημιουργήθηκαν ακόμη περισσότεροι τέτοιοι φορείς. Ενδεικτικά, το νέο Λ.Τ. Αμοργού αποσπάστηκε από τη Νάξο, το Λ.Τ. Λέρου από την Πάτμο. «Τι μπορούν να πετύχουν όμως στη πράξη οι νέοι φορείς με μηδέν εργαζομένους εκτός να προσφέρουν έσοδα από τραπεζοκαθίσματα στους οικείους δήμους;» διερωτάται ο ίδιος.

Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στα υπόλοιπα νησιά, ενώ αξίζει να σημειωθεί και η ίδρυση πέντε λιμενικών γραφείων στη Θεσσαλονίκη. Την ίδια ώρα, υπάρχουν λιμένες που δεν ανήκουν σε κανέναν φορέα διαχείρισης όπως στα νότια του νομού Ηρακλείου στον νομό Μαγνησίας κ.α. – δυστυχώς, ακόμη και σήμερα, δεν υπάρχει αναλυτικός κατάλογος των «ορφανών λιμενικών εγκαταστάσεων». Οι εγκαταστάσεις δεν κατασκευάστηκαν νομίμως και η πολιτεία εκ των υστέρων προβαίνει σε διορθωτική νομιμοποίηση ανεπαρκών λιμενικών υποδομών.

«Η ανάγκη ενός “λιμενικού Καποδίστρια” είναι επιτακτική», εκτιμά ο πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων. «Η δημιουργία ισχυρών φορέων διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένων, με συγχωνεύσεις υφιστάμενων φορέων σε περιφερειακό επίπεδο, που θα στελεχωθούν κατάλληλα, θα δημιουργήσει προϋποθέσεις ώστε τα λιμάνια να λειτουργήσουν αποτελεσματικά και να επιτελέσουν αναπτυξιακό ρόλο σε τοπικό και εθνικό επίπεδο». Η ανάταξη του συστήματος μπορεί να ενισχυθεί με παραχωρήσεις δικαιωμάτων εκμετάλλευσης δραστηριοτήτων σε ιδιώτες, προσθέτει, όπως είναι η κρουαζιέρα, η υποδοχή σκαφών. Οι παραχωρήσεις είναι κοινή πρακτική σε όλη την Ευρώπη, ενώ οι συγχωνεύσεις λιμενικών αρχών έχουν προχωρήσει στη Γαλλία και στην Ιταλία. Το ίδιο συμβαίνει και με την ελληνική εξαίρεση, της ιδιαίτερα επιτυχημένης λειτουργίας του Λ.Τ. Νοτίας Δωδεκανήσου που διαχειρίζεται 24 λιμένες σε 7 δήμους – νησιά (Ρόδος, Κάρπαθος, Κάσος, Σύμη, Τήλο, Χάλκη και Μεγίστη), υπογραμμίζει ο κ. Πάλλης.

«Η πολιτεία έχει καταλάβει την ανάγκη δομικών αλλαγών. Το 2017 η ΡΑΛ παρέλαβε μελέτη με σχετικές προτάσεις αναδιάρθρωσης του ελληνικού λιμενικού συστήματος. Το ίδιο και το ΥΝΑΝΠ το 2018», αποκαλύπτει ο καθηγητής. Ομως το πολιτικό κόστος παραμένει σημαντικό, αφού οι λιμένες είναι κερδοφόροι και συνεισφέρουν στα ταμεία των δήμων που τους φιλοξενούν.

ΠΗΓΗ:www.kathimerini.gr

Έντυπη

Top επιλογές της εβδομάδας

Οι “fotiscos and friends” αλλάζουν σελίδα και μεταμορφώνονται σε ΣΥ.ΝΕ.ΣΙ.

ΙΔΡΥΣΗ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥΟι "fotiscos and friends" αλλάζουν σελίδα και μεταμορφώνονται σε ΣΥ.ΝΕ.ΣΙ.ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΣΙΦΝΟΥ Ο ΑΓΙΟΣ ΕΦΡΑΙΜ Η παρέα αποφάσισε την ίδρυση του συλλόγου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα για τη νεολαία και όχι μόνο . Θα θέλαμε μέσα...

Τροχαίο ατύχημα στην Σίφνο

Τροχαίο ατύχημα σήμερα το πρωί περίπου στις 11:00 στην Σίφνο στον δρόμο προς Πλατύ γιαλό. Αυτοκίνητο για άγνωστο λόγο ξέφυγε από την πορεία του και βγήκε εκτός δρόμου ευτυχώς χωρίς θύματα και μόνο υλικές ζημιές, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας. ...

Συνάντηση δυο πλοίων στην Σίφνο και καθυστέρηση στο ένα που περίμενε.Βίντεο

Κυριακή 22 Ιουνίου 2025 και από το λιμάνι της Σίφνου μόλις έχει αναχωρήσει το CHAMPION JET1 για Σέριφο και Πειραιά ενώ στο βάθος βλέπουμε το ΑΡΤΕΜΙΣ ερχχόμενο από Σύρο, Πάρο, Σέριφο και το ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ ερχόμενο από Πειραιά και Σέριφο. Πρώτο...

Ξεκίνησε δρομολόγια το SUPERRUNNER JET II της seajets για Κύθνο, Σέριφο, Σίφνο, Μήλο.Βίντεο

Σήμερα ξεκίνησε από το λιμάνι του Πειραιά τα δρομολόγιά του το «SUPERRUNNER JET II” της SEA JETS για Κύθνο-Σέριφο-Σίφνο-Μήλο.Το πλοίο θα διανυκτερεύει στο λιμάνι του Αδάμαντα και θα επιστρέφει στο λιμάνι του Πειραιά το επόμενο πρωϊ.Το πλοίο θα αναχω...

«Απαγορεύεται το επαγγελματικό και το ερασιτεχνικό ψάρεμα για πέντε χρόνια στην Αμοργό»: Λ. Καραΐσκος και Μ. Κρόσμαν μιλούν στο Πρώτο Πρόγραμμα (audio)

Με αφορμή το «φρένο» που έβαλε η Αμοργός στη αλιεία μίλησαν στο ενημερωτικό ραδιόφωνο του Πρώτου Προγράμματος 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της Επικαιρότητας» με τον Θάνο Σιαφάκα, ο Λευτέρης Καραΐσκος, Δήμαρχος Αμοργού και ο Μιχάλης Κρόσμα...
16,979ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,148ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,041ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
12,718ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Σχετικά άρθρα

Κατηγορίες

spot_img