Εγκρίθηκε η ένταξη του έργου «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΠΑΡΟΥ» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» εξασφαλίζοντας έτσι την χρηματοδότησή του, ύψους πλέον των 43 εκατομμυρίων ευρώ.
Η ενιαία εργολαβία του έργου περιλαμβάνει τρία υπο-έργα:
Δημιουργία των κατάλληλων υποδομών για τις αεροναυτικές υπηρεσίες, δηλ.
Νέο κτίριο αεροσταθμού (terminal) στεγασμένης έκτασης 12 χιλ. τ.μ., στον οποίο περιλαμβάνεται και σύστημα διαχείρισης αποσκευών, σύστημα οπτικών αναγγελιών πτήσεων, τεχνολογία κοινής χρήσης CUTE σε κάθε σημείο των επιβατικών διαδικασιών και το σύνολο του ηλεκτρονικού του εξοπλισμού.
Φυλάκια ασφαλείας
Μόνιμη εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων
Διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου και δημιουργία οδικού δικτύου μέσα στο χώρο του αεροδρομίου
Επέκταση του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών
Επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης από 1400μ. σε 1799μ.
2. Νέος πύργος ελέγχου και κατασκευή πυροσβεστικού σταθμού
3. Δημιουργία καταστημάτων αφορολόγητων ειδών, εστιατορίων, γραφείων και χώρων στάθμευσης, προς εμπορική εκμετάλλευση.
Παράλληλες εργασίες εντάσσονται επίσης στο μεγάλο αυτό έργο για το νησί, συγκεκριμένα αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες, και έργα στα δίκτυα των οργανισμών κοινής ωφελείας.
Στα επόμενα βήματα περιλαμβάνεται η προκήρυξη του έργου από τη Διεύθυνση Υποδομών Αεροδρομίων του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, έτσι ώστε στις αρχές του ερχόμενου καλοκαιριού να εκκινούν οι εργασίες με ορίζοντα αποπεράτωσης το τέλος του 2023.
Με το έργο αυτό το αεροδρόμιο της Πάρου ανεβαίνει σημαντικά στην παγκόσμια κατάταξη των αερολιμένων, ενώ καθίσταται εθνικής σημασίας για τη χώρα μας, αποτελώντας μοναδικό συγκοινωνιακό κόμβο στην καρδιά των Κυκλάδων. Η ίδια η Πάρος αναβαθμίζεται ακόμα περισσότερο ως τουριστικός προορισμός (destination), αφού θα μπορεί πλέον να προσελκύσει περισσότερες αεροπορικές εταιρίες και συχνότερες πτήσεις, παρέχοντας σε χιλιάδες επισκέπτες μια αναβαθμισμένη επιβατική εμπειρία.
Στα οφέλη από το νέο αεροδρόμιο συγκαταλέγονται η αύξηση της απασχόλησης με τις νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν τόσο κατά την εκτέλεση των έργων, όσο και κατά τη λειτουργία του αεροδρομίου, η αύξηση της αξίας της γης και των περιουσιών και η προσέλκυση νέων επενδύσεων στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης και της προστασίας της ιδιαίτερης τοπικής φυσιογνωμίας. Κυρίως όμως, η εξυπηρέτηση των πολιτών της Πάρου, οι οποίοι πλέον αποκτούν αμεσότερη πρόσβαση στην ηπειρωτική χώρα, σε υπηρεσίες υγείας και άλλες κεντρικές υπηρεσίες.
Ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Μάρκος Κωβαίος δήλωσε σχετικά: «Είμαι ευτυχής για τη θετική αυτή εξέλιξη που αποτελεί το αποτέλεσμα των μεθοδικών ενεργειών της δημοτικής αρχής. Η πλήρης λειτουργία του αεροδρομίου αποτελούσε βασικό πυλώνα του προεκλογικού μας προγράμματος για αυτό από την επομένη κιόλας των εγκαινίων του Νέου Αεροδρομίου Πάρου θέσαμε ως στόχο τη χρηματοδότηση του έργου και τη δρομολόγηση των εργασιών, καταβάλλοντας προς αυτή την κατεύθυνση όλες μας τις δυνάμεις. Θερμές ευχαριστίες στην κυβέρνηση και τους αρμόδιους υπουργούς Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνη Γεωργιάδη, και Υποδομών & Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή, με την ενεργό υποστήριξη των οποίων κατέστη δυνατή η ευτυχής αυτή εξέλιξη που θα αλλάξει ριζικά τη φυσιογνωμία της Πάρου προς το καλύτερο».
Τέλος, τις ενέργειες για την υπαγωγή του έργου στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα συντόνισε από την πλευρά του Δήμου Πάρου ο ειδικός σύμβουλος, κ. Σπύρος Μπουζιάνης. Στην προσπάθειά μας αυτή καθοριστική ήταν η συνεργασία και βοήθεια των υπηρεσιών της κεντρικής διοίκησης ήτοι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, της Δ/νσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης και της κας Κωνσταντίνας Νίκα, της Δ/νσης Υποδομών Αεροδρομίων και της κας Ραφαέλλας Μαραγκουδάκη και της Δ/νσης της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος & Αειφόρου Ανάπτυξης και της κας Ζωής Παπασιώπη, που με την εργασία τους συνέβαλαν στη γρήγορη διεκπεραίωση των διαδικασιών για την υλοποίηση του έργου.
Ανακοίνωση του Επάρχου Πάρου Κ. Μπιζά
Η ιστορία για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου Πάρου ξεκινάει από τα μισά της δεκαετίας του 1990 όταν πάρθηκε η σχετική απόφαση από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πάρου για κατασκευή νέου αεροδρομίου 2000μ.
Έκτοτε υπήρξαν πολλά γεγονότα και πολλές αποφάσεις της πολιτείας και της τοπικής αυτοδιοίκησης τα οποία είναι γνωστά στην τοπική κοινωνία και είχαν ως αποτέλεσμα τον Ιούλιο του 2016 να εγκαινιαστεί ο διάδρομος των 1400 μ. και ο προσωρινός αεροσταθμός του αεροδρομίου.
Σε κάθε περίπτωση όμως η υπάρχουσα κατάσταση δεν μπορεί να εξυπηρετήσει την αυξανόμενη κίνηση αλλά και ζήτηση που παρουσιάζει ο τουριστικός προορισμός μας.
Για τον παραπάνω λόγο συνεχίσθηκαν οι πιέσεις προς τα αρμόδια Υπουργεία και την ΥΠΑ για την επέκταση του διαδρόμου, την κατασκευή νέου κτιρίου – αεροσταθμού, την επέκταση του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών και άλλων εργασιών.
Αξίζει να αναφερθούν δύο αποφάσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας :
α) Με το α.π. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/50085/998/23.09.2019, αποφασίστηκε η τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του νέου αερολιμένα Πάρου για την επέκταση του διαδρόμου.
β) Με το α.π. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/42510/2472/07.05.2020, αποφασίστηκε η τροποποίηση απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του νέου αερολιμένα Πάρου, λόγω επέκτασης δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών, οριστικοποίηση σχεδιασμού κτιριακών εγκαταστάσεων και αλλαγών στην επεξεργασία και διάθεση λυμάτων.
Στις 14 Μαΐου 2020 ο Αντιπεριφερειάρχης Υγείας – Πρόνοιας – Κοιν. Μέριμνας Κυκλάδων και Έπαρχος Πάρου Κώστας Μπιζάς είχε αποστείλει σχετική επιστολή ( α.π. 1414/14.05.2020 ) στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με την οποία ανάφερε ότι : << Κατόπιν της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων είναι επιτακτική ανάγκη η υποβολή της πρότασης για χρηματοδότηση του έργου από το Ε.Π. Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α. του ΕΣΠΑ 2014 – 2020 >>.
Στις 10 Νοεμβρίου του 2020 με απόφαση του Ειδικού Γραμματέα Διαχείρισης Προγραμμάτων ΕΤΠΑ και ΤΣ του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων, εγκρίθηκε η ένταξη της Πράξης <<ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΠΑΡΟΥ>> με Κωδικό ΟΠΣ 5056685 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα <<Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014 – 2020>>.
Το έργο προβλέπεται σύμφωνα με την παραπάνω απόφαση να υλοποιηθεί μέσω μιας ενιαίας εργολαβίας η οποία θα εκτελεστεί μέσω 3 υποέργων κατασκευής ενώ περιλαμβάνει και τα απαραίτητα υποέργα ΟΚΩ και αρχαιολογίας.
Το συνολικό κόστος πράξης είναι 46.365.267,99 ευρώ με συνολική δημόσια δαπάνη 43.014.842,03 ευρώ και ιδιωτική συμμετοχή 3.350.425,96 ευρώ.
Στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, η ημερομηνία έναρξης της πράξης ορίζεται η 30/06/2021 και η ημερομηνία λήξης της πράξης ορίζεται η 31/12/2023.
Όταν παραδοθεί το έργο θα έχουν υλοποιηθεί : νέο κτίριο αεροσταθμού 12.117 τ.μ., επεκτεινόμενος διάδρομος προσαπογειώσεων από 1400μ. σε 1799μ., επεκτεινόμενο δάπεδο στάθμευσης αεροσκαφών , νέος πύργος ελέγχου 159 τ.μ., πυροσβεστικός σταθμός 563 τ.μ., περιβάλλων χώρος, φυλάκιο ασφαλείας 70 τ.μ., μόνιμη εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων, υδραυλικά έργα προστασίας των πρανών, αρχαιολογική επίβλεψη εσκαφών και οι αναγκαίες συνδέσεις/μετατοπίσεις/ αποκαταστάσεις δικτύων ΟΚΩ.
Με αφορμή την παραπάνω απόλυτα θετική εξέλιξη ο Αντιπεριφερειάρχης Υγείας – Πρόνοιας – Κοιν. Μέριμνας Κυκλάδων και Έπαρχος Πάρου Κώστας Μπιζάς τόνισε :
<< Η ολοκλήρωση του νέου αεροδρομίου Πάρου με την κατασκευή του συνόλου των έργων που προβλέπονται στην σχετική πράξη θα επιτρέψει την σύνδεση της Πάρου με διεθνή αεροδρόμια και προφανώς θ’ αυξήσει τους επισκέπτες μας. Ωφελημένα θα είναι και τα γειτονικά νησιά (Αντίπαρος, Νάξος και μικρές Κυκλάδες, Δυτικές Κυκλάδες κ.α.). Ελπίζω να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης και ένα έργο που ήταν αίτημα δεκαετιών από τις τοπικές αρχές και τους φορείς του νησιού μας να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί στην κοινωνία και στους πολίτες όλου του κόσμου. Το νησί μας πρέπει άμεσα να προετοιμαστεί στο επίπεδο των υποδομών όπου θα χρειαστεί σχεδιασμός – κατασκευή νέου οδικού δικτύου και νέου επιβατικού λιμένα >>.