Το ταξίδι στον χρόνο με τον Γιάννη τον Γεροντάρη, τον γνωστό μας «Σκάρο», συνεχίζεται.
Ένα ταξίδι στο χρόνο μέσα από τα βιώματα και τις αναμνήσεις ενός ανθρώπου που από το 1983 ταξίδευε συνεχώς με το φορτηγό του από τη Σέριφο στον Πειραιά και την Αθήνα και πάλι πίσω στη Σέριφο.
Υπήρχε εποχή που έκανε επτά δρομολόγια την εβδομάδα.
Αν είχε ναυτικό φυλλάδιο η θαλάσσια υπηρεσία του θα αρκούσε να είχε πάρει σύνταξη.
Ο Γιάννης ο Γεροντάρης θυμάται τους καπετάνιους που πέρασαν από τα καράβια της γραμμής.
Ο ίδιος αγαπά πολύ τα καράβια τα συμβατικά, ενώ με τα ταχύπλοα δεν είχε ποτέ κάποια ιδιαίτερη σχέση.

Το «Αλκυών»
Οι αναμνήσεις ξεκινούν από το «Αλκυών» που δρομολογήθηκε στη γραμμής στις αρχές της δεκαετίας του ’80.
Το βαπόρι ανήκε στον Δημήτρη τον Βεντούρη από την Κίμωλο και ταξίδευε στη γραμμή για Σέριφο-Σίφνο-Μήλο-Κίμωλο-Νιο-Σαντορίνη.
Το πλοίο στην Σέριφο το πρακτόρευε η αδελφή του.
Το πλοίο ήταν πολύ καλό και γρήγορο.
Ήταν το πρώτο πλοίο που έφερε κόσμο από την Νιο και τη Σαντορίνη.
Όμως την εποχή εκείνη η γραμμή ανέβαινε συνεχώς και υπήρχαν μεγάλες ανάγκες στη μεταφορά οχημάτων.
Το «Αλκυών» είχε μόνο ένα μικρό γκαράζ, ενώ ανέβαζε και κάποια αυτοκίνητα με το βίντσι στην πλώρη.
Καπετάνιος του ήταν ο μεγάλος καπετάν-Κούλης Μαστροκόλιας, ο οποίος αργότερα πήγε στον Βεντούρη και αργότερα στο «Ποσειδών Εξπρές» του Μουλόπουλου.
Η μεγάλη σχολή του Βεντούρη
Ο Γιάννης ο Γεροντάρης θα μας μιλήσει για τα πλοία και τους καπετάνιους τους.
Ξεχωριστή θέση έχει η σχολή καπεταναίων που δημιούργησε η οικογένεια Βεντούρη με επικεφαλής αρχικά τον καπετάν-Κώστα τον Βεντούρη.
Το «Κίμωλος», το πρώτο «Άγιος Γεώργιος» (ο «Ξιφίας»), το «Γεώργιος Εξπρές», οι «Απόλλωνες», το «Σίφνος Εξπρές», το «Παναγία Τήνου ΙΙ» ήταν πλοία που ταξίδεψαν στη γραμμή μας με τα σινιάλα της Ventouris Ferries και της Ventouris Sea Lines στην πορεία.
Το «Κίμωλος» ήταν συνήθως το καράβι όπου στέλνονταν ο νέος πλοίαρχος για να «ψηθεί» και να δείξει την αξία του.
Και μετά συνέχιζε σε κάποια από τα άλλα πλοία της εταιρείας.
Ο Γιάννης ο Γεροντάρης θυμήθηκε τον καπετάν-Αντώνη τον Κρητικό από την Κάσο. Ήταν ένας εξαιρετικός πλοίαρχος που στη συνέχεια πήγε στα κρουαζιερόπλοια. Πρέπει να «έφυγε» από τη ζωή μέσα σε κρουαζιερόπλοιο.
Θυμήθηκε τον καπετάν-Θόδωρα τον Μαθιουδάκη από τη Μήλο, ο οποίος
μεγάλωσε κυριολεκτικά μέσα στα βαπόρια του Βεντούρη και καπετάνεψε όλα τα πλοία της εταιρείας.
Έφυγε πετυχημένος πλοίαρχος.

Θυμήθηκε τον καπετάν-Κούλη τον Μαστροκόλια, ο οποίος έγραψε μεγάλη ιστορία για δέκα χρόνια στη γραμμή μας.
Από το «Αλκυών» στο «Γεώργιος Εξπρές».
Μεγάλες μορφές καπεταναίων και ανθρώπων.
Αναφέρθηκε στον καπετάν-Μιχάλη τον Δεναξά, ο οποίος στην πορεία έγινε το «νούμερο ένα» στην Superfast Ferries
O καπετάν-Μιχάλης ο Δεναξάς έκανε στο «Γεώργιος Εξπρές» και στη συνέχεια πήγε στο «<Μπάρι Εξπρές» του Γιώργου του Βεντούρη.
Δεν μπορούσε φυσικά να μην αναφερθεί στον καπετάν-Στέλιο τον Βιτσαρά, ο οποίος πήγε πρώτα στο «Γεώργιος Εξπρές»» και μετά πήγε στο «Μήλος Εξπρές». Μια μεγάλη μεταγραφή του Μηνά του Σταθάκη.
Φυσικά τον καπετάν-Βαγγέλη τον Αντωνόπουλο, του Πήγασος»
Το «Πήγασος» ήταν από τα πιο σταθερά πλοία στη γραμμή.
Ο κόσμος κοιτούσε το ρολόι του στη Σέριφο για να δει αν ήταν δώδεκα όταν το πλοίο έφτανε στο λιμάνι.
Έφευγε στις οκτώ η ώρα από τον Πειραιά και στις δώδεκα ακριβώς ήταν στην Σέριφο, μέσω Κύθνου.
Μετά έκαναν Κοινοπραξία ο Σταθάκης με τον Γιώργο τον Βεντούρη.
Αυτή η Κοινοπραξία, η οποία ήταν από τις πιο πετυχημένες στο λιμάνι του Πειραιά, έσπασε επί Σφηνιά.
Ο Γιώργος ο Βεντούρης πούλησε το πλοίο και στη συνέχεια ο Μηνάς ο Σταθάκης αναγκάστηκε να πουλήσει και αυτός το «Μήλος Εξπρές»..
Και το «Πήγασος» και το «Μήλος Εξπρές» ήταν πολύ καλά βαπόρια.

Hellas Ferries
Όταν τα περισσότερα πλοία του λιμανιού του Πειραιά πουλήθηκαν στην εταιρεία που δημιούργησε ο Παντελής ο Σφηνιάς δημιουργήθηκε μία εταιρεία με εβδομήντα πλοία..
Όμως, οι άνθρωποι της εταιρείας δεν δούλεψαν σωστά αυτά τα πλοία..
Για παράδειγμα πήραν τον «Πήγασο» από εδώ και το πήγαν το βαπόρι στη Σάμο.
Εκεί στην γραμμμή της Σάμου τα λιμάνια ήταν ρηχά και το βαπόρι τράβαγε νερά.
Το πήραν με τη δικαιολογία ότι το βαπόρι δεν έπαιρνε αρκετά φορτηγά γιατί στηρίζονταν άλλα πλοία.
Τα μόνα πλοία που ταξίδευαν στη γραμμή εκτός της Hellas Ferries ήταν τα πλοία της GA Ferries
Στη συνέχεια, μετά τον «Πήγασο», έβαλαν στη γραμμή για λίγο το «Εξπρές Αφροδίτη».

«Άγιος Γεώργιος»
Το 2004 ξαναγύρισε στη γραμμή το «Άγιος Γεώργιος» του Βαγγέλη του Βεντούρη με τον αγαπημένο μας τον καπετάν-Νίκο τον Σάρδη.
Από τη γέφυρα του «Άγιος Γεώργιος» πέρασαν αρκετοί καπετάνιοι.
Τα περισσότερα χρόνια ήταν ο καπετάν-Νίκος ο Σάρδης, ενώ πέρασε και ο καπετάν-Σιδερής Μαμίδης.
Προς το τέλος πέρασαν ο καπετάν-Νίκος ο Τρέσος από την Κίμωλο και ο καπετάν-Βασίλης ο Γεροντάκης από την Νάξο.
Ο καπετάν-Βασίλης ο Γεροντάκης ήταν και στο «Πήγασος» για κάποια χρόνια.
Θυμήθηκε ακόμα τον καπετάν-Τάσο τον Τρέσο, ο οποίος είχε περάσει σαν ύπαρχος με το «Κίμωλος» και σαν καπετάνιος με το «Εξπρές Άδωνις».

ΖΑΝΤΕ FERRIES
Μετά ήρθε η ZANTE FERRIES με το «Αδαμάντιο Κοραή».
Το γκαράζ του πλοίου ήταν μικρό.
Όσο δούλευε μαζί με το «Άγιος Γεώργιος» δεν υπήρχε θέμα, αλλά όταν το βαπόρι έμεινε μόνο του στη γραμμή δεν μπορούσε να καλύψει την κίνηση στα φορτηγά.
Καθόμαστε στον Πειραιά δύο μέρες.
Εκ των πραγμάτων το βαπόρι δεν προλάβαινε.
Από όταν φέρανε το «Σολωμός» το πρόβλημα λύθηκε.
Το «Σολωμός» έχει πολύ μεγάλο γκαράζ και πολύ καλή ταχύτητα.
Ο καπετάν-Μιχάλης ο Λυγνός τα καταφέρνει πολύ καλά, είναι αγαπητός στον κόσμο, πολύ καλός πλοίαρχος και δεν χάνει λιμάνι με τίποτα.
Το να πιάνει το πλοίο στο λιμάνι δεν ήταν πάντα δεδομένο.
Στη Σίφνο υπήρχαν πολλά θέματα με τον νοτιά.
Το «Σίφνος Εξπρές» να πηγαίνει στη Μήλο.
Πολύ καλός πλοίαρχος ήταν και ο καπετάν-Ισίδωρος ο Λιγνός με το «Αδαμάντιος Κοραής» και το «Ανδρέας Κάλβος».
Για ένα μικρό διάστημα πέρασε από τη γραμμή και καπετάν- Χάρης ο Τσουκαλάς.
Από το «Αδαμάντιος Κοραής» πέρασαν ακόμα ο καπετάν- Νίκος ο Χατζάκης
και ο καπετάν-Δημήτρης ο Συνοδινός.
Αναφέρθηκε με πολύ καλά λόγια και στον καπετάν-Γιάννη τον Σιγάλα που ξεκίνησε από το «Μήλος Εξπρές», πλοιάρχησε το «Άρτεμις» και τώρα κάνει λαμπρή καριέρα στην Blue Star Ferries.
Kαι φυσικά αναφέρθηκε στον εξαιρετικό καπετάν-Στέλιο τον Περιστεράκη που εδώ και πολλά χρόνια με το «Άρτεμις» εξυπηρετεί όλο το χρόνο τη γραμμή με τη Σύρα και τα άλλα νησιά αλλά και στον τωρινό πλοίαρχο του”Κοραής”καπετάν-Κυριάκο Μουζάκη ο οποίος για χρόνια ήταν στο Σολωμός στην Ζάκυνθο και φέτος για λίγες μέρες αντικατέστησε τον καπετάν-Μιχάλη Λυγνό στην άδεια του.
Στην γραμμή αν δεν είσαι καλός πλοίαρχος δεν στέκεσαι στη γραμμή.

Τα ταχύπλοα
Τα ταχύπλοα δεν τα ήθελε ποτέ ο Γιάννης ο Γεροντάρης γιατί δεν εξυπηρετούσαν τα φορτηγά.
Μας είπε:
«Έρχονται τρεις-τέσσερις μήνες το καλοκαίρι και παίρνουν τη μερίδα του λέοντος.
Ο Βαγγέλης ο Βεντούρης είχε πει σχετικά:
«Το σωστό όποιος έχει συμβατικό στον Πειραιά πρέπει να έχει και ένα ταχύπλοο. Να μην παίρνουν τα ταχύπλοα την μερίδα του λέοντος».

Για τον ίδιο τον Σκάρο η γραμμή χρειάζεται συμβατικά πλοία με ταχύτητες καλές, κοντά στα είκοσι δύο μίλια.
Μια τελευταία ανάμνηση που μοιράστηκε μαζί μας ήταν ένα δρομολόγιο του πλοίου του Αυγουστή Πολέμη, του «Χρυσή Αυγή», το οποίο έφευγε από το Λαύριο πήγαινε στην Κύθνο, την Σύρο, την Πάρο, ξανά στην Κύθνο και μετά πήγαινε στη Σέριφο. Και το έπαιρνε ο πατέρας του και έκανε 24 ώρες για να φτάσει στη Σέριφο.
Το δρομολόγιο αυτό δεν κράτησε πολύ.
Ο ίδιος ο Γιάννης ο Γεροντάρης ταξιδεύει από το 1983.
Κάποιες εποχές έφτανε να κάνει εφτά δρομολόγια την εβδομάδα.,
Τώρα δεν έχει το πρακτορείο και κάνει μόνο μεταφορά ιχθύων .
Αν είχε ναυτικό φυλλάδιο θα είχε προ πολλού πάρει σύνταξη με την θαλασσινή υπηρεσία που έχει καταγράψει.


Στην όμορφη Σέριφο θυμάται τα παλιά με νοσταλγία και αγάπη.
Για το φετινό καλοκαίρι πιστεύει ότι θα είναι ένα πολύ καλό καλοκαίρι.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς για όλα όσα μοιράστηκε μαζί μας.

Ακολουθεί το βίντεο με την συζήτηση:

Advertisements