Μέχρι το τέλος της χρονιάς φιλοδοξούν τα συναρμόδια υπουργεία να έχουν ολοκληρώσει την ψηφιοποίηση της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των προστίμων που επιβάλλονται για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).
Πρόκειται για μία από τις πρώτες προτεραιότητες του υπουργείου Μεταφορών, η οποία συζητήθηκε διεξοδικά την Τρίτη στο πλαίσιο της δεύτερης συνεδρίασης της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια.
Συγκεκριμένα, στο υπουργείο επανεξετάζεται ήδη το πλαίσιο που αφορά στη βεβαίωση και είσπραξη των προστίμων, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία, να αναβαθμιστεί η επικοινωνία των συναρμόδιων υπηρεσιών και να βελτιωθεί η εισπραξιμότητα.
Για τον σκοπό αυτό, οι εργασίες της Επιτροπής θα επικεντρωθούν:
Στην απλούστευση των διαδικασιών
Στην πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας είσπραξης
Στον προσδιορισμό του τρόπου απόδοσης των συγκεκριμένων ποσών στους Δήμους
Στην ενίσχυση της χρήσης οπτικοακουστικών μέσων (καμερών) κατά τους ελέγχους
Παράλληλα σημαντικές αλλαγές προωθούνται και στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών, πιο γνωστό ως point system με τους χρεωμένους πόντους των οδηγών να φτάνουν ως μήνυμα στο κινητό τους τηλέφωνο, ενώ από τη νέα σχολική χρονιά που ξεκινά τον Σεπτέμβριο θα είναι υποχρεωτική η διδασκαλία του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία με ταυτόχρονη αναβάθμιση της πλατφόρμας “e-drive academy”.
Αλλαγές σε πρόστιμα, παραβάσεις και Point System
Όλες οι νέες ρυθμίσεις αναμένεται να ενσωματωθούν στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο του υπουργείου για την αναθεώρηση του ΚΟΚ, το οποίο θα είναι έτοιμο το φθινόπωρο.
Βασικοί άξονες του νέου ΚΟΚ θα είναι:
η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση το βαθμό επικινδυνοτητας και συχνότητας,
ο διαχωρισμός των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος,
η μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα την ώρα στις κατοικημένες περιοχές,
η διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης των προστίμων
η καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του ΚΟΚ.
Σε ό,τι αφορά το Point System οι αλλαγές συναποφασίζονται με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Σύμφωνα με το σχέδιο, θα εισαχθεί πρόβλεψη ώστε η ευθύνη για την παράβαση που επιβάλλεται απουσία του οδηγού (με κάμερες ή ραντάρ) να αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος. Θα δίνεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής της παράβασης μέσω e-banking ή ΑΤΜ, ενώ στην βεβαίωση της υπερήμερης οφειλής θα ενημερώνεται το TAXIS.
Για την επίτευξη της εισπραξιμότητας των προστίμων, όπως προβλέπει το Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας, θα δημιουργηθεί το Ταμείο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα αποτελεί νομικό πρόσωπο και θα τελεί υπό υπό την εποτεία του υπουργείου Εσωτερικών με τη συμμετοχή εκπροσώπων των υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών και της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).