Η ώρα για την τελευταία αναχώρηση του «Εξπρές Πήγασος»/«Εξπρές Διόνυσος»/«Πήγασος»/ “Epresso Venezia” φαίνεται πως πλησιάζει.
Η πιο πικρή ώρα για ένα καράβι.
“Che fece …. il gran rifiuto” κατά τον Κωνσταντίνο Καβάφη.
Το τελευταίο ταξίδι δεν το γλυτώνει κανένα σχεδόν πλοίο.
Αλλά δεν χάνονται όλα στα διαλυτήριο.
Οι μνήμες, οι όμορφες στιγμές, οι χαρές που μας έδωσε το πλοίο θα λάμπουν πάντα αιώνια.
Το «Πήγασος», όπως το πρωτο-γνωρίσαμε και το αγαπήσαμε στις Δυτικές Κυκλάδες», μας πρόσφερε πολλά.
Ποιος μπορεί να ξεχάσει τα ταξίδια που κάναμε μαζί του.
Ποιος θα ξεχάσει αυτό το απίθανο πλωριό μπαλκόνι.
Ποιος θα ξεχάσει την ευγένεια των μελών του πληρώματός του.
Ποιος θα ξεχάσει τον καπετάν-Βαγγέλη τον Αντωνόπουλο και τον καπετάν-Βασίλη τον Γεροντάκη.
Ποιος θα ξεχάσει όλους αυτούς τους ανθρώπους που μας ταξίδεψαν τόσα χρόνια.
Ποιος θα ξεχάσει αυτά τα υπέροχα μπλε γράμματα στις μπάντες του.
Από τον “Πήγασο” πέρασε και ένας πολύ δικός μας άνθρωπος, ο καπετάν-Γιάννης ο Σιγάλας. Μεγάλο σχολείο για όλους και με πολλούς αριστεύσαντες. Ένας από αυτούς και ο καπετάν-Γιάννης ο Σιγάλας.
Ό,τι και να λέμε τις μεγάλες δόξες τις γνώρισε ως πλοίο της “VENTOURIS FERRIES”.
Η ζωή είναι ένα όνειρο και τα ταξίδια με πλοία αποτελούν πάντα πολύ όμορφες στιγμές αυτού του ονείρου.
Ποιος θα ξεχάσει τι έγινε στο πανηγύρι της Χρυσοπηγής του 1999 με το πλοίο να μεταφέρει για πρώτη φορά την εικόνα παίρνοντας τη σκυτάλη από το «Μήλος Εξπρές».
Ποιος θα ξεχάσει αυτές τις νύχτες με το φεγγάρι στο πλωριό το μπαλκονάκι του «Πήγασος».
Ποιος θα ξεχάσει ακόμα και το ατύχημα στον Πάτροκλο τον Οκτώβρη του 1996. Σε σαράντα μέρες το πλοίο ήταν ξανά πίσω.
Σημασία στη ζωή έχει να ξέρεις να σηκώνεσαι μετά από ένα ατύχημα.
Το πλοίο ξεπέρασε γρήγορα το ατύχημα στον Πάτροκλο το 1996.
Αντίθετα, το ατύχημα στα Αρμάθια τον Αύγουστο του 2020 ήταν δύσκολο να το ξεπεράσει με το πλοίο έχοντας πια φτάσει σε μεγάλη ηλικία.
Το θρυλικό ιταλικό σκαρί “Epresso Venezia” «αναδύθηκε» στα ναυπηγεία Luigi Orlando το 1977. Μέλος μιας εξαιρετικής πορτάδας πλοίων που είχαμε τη χαρά να τα χαρούμε για χρόνια στα νερά μας, όπως το “Espresso Grecia” και το «Egitto Express” που μεταμορφώθηκε, βέβαια, στην πορεία. Πλοία εύχρηστα, λειτουργικά που δεν φτιάχτηκαν, βέβαια, για να μπαίνουν στον Εύδηλο, τη Σκόπελο, την Αλόννησο και τα Αντικύθηρα, αλλά που η επιδεξιότητα των ελλήνων ναυτικών κατάφερε να τα βάλει σε οποιαδήποτε κατ’ ευφημισμόν λιμάνι του Αιγαίου.
Το 1994 ο μεγαλοφυής Γιώργος Βεντούρης αγοράζει το πλοίο, το μετονομάζει «Πήγασο» και το δρομολογεί στη γραμμή Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα-Μπάρι.
Είναι η χρονιά που η Ventouris Ferries αγοράζει και το «Pollux”, το οποίο όμως θα πουλήσει με τη σειρά της στη ΝΕΛ (σημερινό «Θεόφιλος»).
Το πλοίο, όμως, δεν θα παραμείνει για πολύ στη νέα του γραμμή. Οι οικονομικές δυσκολίες της Ventouris Sea Lines θα οδηγήσουν στο δέσιμο των πλοίων της και θα φέρουν τον «Πήγασο» τον Ιούλιο του 1996 στο Αιγαίο και στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων.
Στη γραμμή Πειραιάς-Κύθνος-Σέριφος-Σίφνος-Κίμωλος-Μήλος-Φολέγανδρος-Σίκινος-Ίος-Θήρα, το πλοίο θα γράψει μεγάλη ιστορία και θα αγαπηθεί πάρα πολύ.
Η εταιρεία του Γιώργου του Βεντούρη πίστευε και στο πλοίο και στη γραμμή και κατάφερε να δημιουργήσει ένα μοναδικό δίδυμο μαζί με το «Μήλος Εξπρές» της Lindos Lines των Σταθάκη-Μανούσου.
Μέχρι το τέλος του 1999 το πλοίο με τα μεγάλα μπλε γράμματα στις μπάντες ζει και βασιλεύει.
Στις αρχές του 2000 θα μετονομαστεί σε «Εξπρές Διόνυσος» δίχως να αλλάξει γραμμή.
Πλέον ταξιδεύει με τα σινιάλα της Hellas Ferries.
Σύντομα το όνομά του θα αλλάξει ξανά σε «Εξπρές Πήγασος», διατηρώντας τη θέση του στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων.
Θα παραμείνει εδώ μέχρι τα τέλη του 2004, όταν και θα μετατεθεί στη γραμμή της Ικαρίας-Σάμου.
Το 2005 μεταδρομολογείται στη γραμμή για Σάμο-Ικαρία, απόφαση μάλλον λανθασμένη και για το πλοίο και για τη γραμμή.
Η Hellenic Sea Ways από το 2007 και μετά δεν δρομολογεί, πλέον, συμβατικό πλοίο στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων.
Σταδιακά η θέση της στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων συρρικνώνεται.
Μέχρι το 2003 πλοίαρχος του πλοίου είχε παραμείνει ο καπετάν-Βαγγέλης Αντωνόπουλος, ενώ τη σκυτάλη θα την πάρει στη συνέχεια ο καπετάν-Βασίλης ο Γεροντάκης. Από εκεί και πέρα από τα χειριστήριά του έχουν περάσει o καπετάν-Νίκος Χάλαρης, ο καπετάν-Στέλιος Καρβέλης, πάλι ο καπετάν-Βασίλης Γεροντάκης,ι καπετάν-Γιάννης Μπουραντάς, καπετάν-Σπύρος Θηραίος, καπετάν-Νίκος Βασιλικής, καπετάν-Στέλιος Περιστεράκης, καπετάν-Γιώργος Πιτσικάλης, καπετάν-Κώστας Κώστας Δρίβας, καπετάν-Μπάμπης ο Παντελής, καπετάν-Μάριος Πελέκης, καπετάν-Κώστας Θωμάς, κ.ά.
Στα επόμενα χρόνια το πλοίο θα περάσει από πολλές γραμμές, όπως τη γραμμή Πειραιάς-Εύδηλος-Φούρνους-Καρλόβασι-Βαθύ, τη γραμμή Πειραιάς-Κύθηρα-Αντικύθηρα-Καστέλι Κισσάμου, τις γραμμές των Βόρειων Σποράδων (τόσο από Βόλο, όσο και από Άγιο Κωνσταντίνο), αλλά και τη γραμμή Καβάλα-Λήμνος-Μυτιλήνη-Χίος-Σάμος.
Το πλοίο παραμένει πάντα πλοίο-πασπαρτού.
Λίγα ενδεικτικά παραδείγματα προσωρινών δρομολογήσεων.
Το πλοίο δρομολογήθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου 2012 στη γραμμή Βόλος-Σκιάθος-Σκόπελος-Αλόννησος σε αντικατάσταση του «Εξπρές Σαντορίνη» μέχρι την επαναδρομολόγηση του «Εξπρές Σκιάθος». Το ίδιο είχε συμβεί και τον Φεβρουάριο του 2011, όταν το πλοίο αντικατέστησε το «Εξπρές Σαντορίνη» που είχε μεταβεί τότε στη Λιβύη. Τον Σεπτέμβριο του 2011 δρομολογήθηκε, προσωρινά, στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων σε αντικατάσταση του «Άγιος Γεώργιος». Από το καλοκαίρι του 2010 ξεκίνησε δρομολόγια σε τρίμηνη βάση στη γραμμή Άγιος Κωνσταντίνος-Σκιάθος-Σκόπελος-Αλόννησος.
Ξεχωριστή, βέβαια, στιγμή αποτελεί η συμμετοχή του ως συνοδό πλοίο της αναβίωσης της Αργοναυτικής Εκστρατείας, η οποία αυτή τη φορά δεν κατευθυνόταν προς την μυθική Κολχίδα, αλλά προς τη Βενετία. Για οικονομικούς λόγους, το εγχείρημα σταμάτησε στην Πρέβεζα, αλλά η συμμετοχή, έστω και μέχρι την Πρέβεζα, αποτέλεσε ξεχωριστή εμπειρία για όλους.
Η εταιρεία του δεν πίστεψε στην αξία του «Πήγασος».
Η Hellenic Seaways του αφαίρεσε τις περισσότερες καμπίνες και το πλοίο από ένα χρονικό σημείο και μετά ταξίδευε μόνο ως ημερόπλοιο.
Για το πλοίο η έλλειψη καμπινών επιβατών είχε ως συνέπεια τη σταδιακή μείωση των επιλογών δρομολογίων του.
Παρόλα αυτά, το πλοίο συνέχιζε να αποτελεί μπαλαντέρ για την εταιρεία του και μπορούσε, ανάλογα με τις ανάγκες που παρουσιάζονταν, να το δρομολογεί, έστω και προσωρινά, σε πολλές γραμμές.
Και πράγματι το 2015 μια λαμπρή περίοδος ξεκινά για το «Εξπρές Πήγασος», το οποίο δρομολογείται στη γραμμή από Λαύριο για Άγιο Ευστράτιο-Λήμνο-Καβάλα.
Η ειρωνεία είναι πως η γραμμή αυτή απαιτούσε καμπίνες, τις οποίες το πλοίο έπρεπε να αναπληρώσει όσο μπορούσε.
Το πλοίο τα πηγαίνει εξαιρετικά και σε αυτήν την γραμμή.
Όμως, και πάλι η μοίρα θα παίξει στο πλοίο το δικό της παιχνίδι.
Το «Εξπρές Πήγασος» χάνει τη γραμμή από το “Aqua Blue” της Sea Jets λόγω του μικρού αριθμού καμπινών που διαθέτει.
Ένα πλοίο που κάποτε είχε πολλές καμπίνες τις απώλεσε στην πορεία, λόγω των επιλογών της εταιρείας του, και στη συνέχεια αυτή η έλλειψη καμπινών το οδήγησε ουσιαστικά στην ανεργία.
Το πλοίο αποχωρεί από τη γραμμή της Αγίου Ευστρατίου-Λήμνου-Καβάλας στις αρχές του 2020.
Μία τελευταία αναλαμπή θα είναι η παρουσία του στην επιδοτούμενη γραμμή από Σητεία για Κάσο-Κάρπαθο-Διαφάνι-Χάλκη-Ρόδο.
Και ενώ όλα δείχνουν να πηγαίνουν καλά θα συμβεί το αναπάντεχο ατύχημα στα Αρμάθια της Κάσου. Το πλοίο μέρα-μεσημέρι θα χάσει λίγο τη ρότα του και η μικρή απόκλιση θα του στοιχίσει ένα μεγάλο ρήγμα.
Το πλοίο θα αποβιβάσει με ασφάλεια επιβάτες και οχήματα στην Κάσο και, αφού επισκευαστεί προσωρινά, θα αναχωρήσει για τον Πειραιά αναμένοντας μάταια ένα θαύμα.
Ένα ανθρώπινο λάθος στα τέλη Αυγούστου του 2020 θα θέσει τέρμα στα δρομολόγια του «Πήγασος».
Επί ενάμιση χρόνο η εταιρεία του εξέταζε πιθανές λύσεις, αλλά τελικά αποφάσισε να το στείλει για σκραπ.
Ίσως στα χέρια της Sea Jets, ή κάποια άλλης εταιρείας, το πλοίο να είχε μέλλον, αλλά τώρα πια είναι πολύ αργά.
Για την Blue Star ήταν ένα πλοίο-εργαλείο που έκανε καλά τη δουλειά του στη γραμμή του Λαυρίου, αλλά το μέλλον του ήταν λίγο ή πολύ αναμενόμενο.
Ας κρατήσουμε τα λόγια του καπετάν-Βασίλη του Γεροντάκη που αγάπησε το πλοίο και δέθηκε μαζί του στα τόσα χρόνια ταξιδιών που έκαναν μαζί:
«Το πιο θαλασσοβάπορο που έχω κάνει. Η συμπεριφορά του στη θάλασσα είναι εξαιρετική. Το πλοίο αν το δει κανείς απέξω είναι σκέτη ομορφιά. Το καράβι αυτό το λέω αθάνατο, εφόσον συνεχιστεί να συντηρείται όπως τώρα. Έγινε πολύ καλή δουλειά και φέτος κατά τη διάρκεια της επισκευής. Το «Εξπρές «Πήγασος» είναι ένα βαπόρι-δάσκαλος για τους νέους ναυτικούς».
Βίντεο από τη Σίφνο: