Η πόλη με τους περίπου 21.000 κατοίκους (ο Δήμος μαζί με τα χωριά έχει πληθυσμό 37.800 κατοίκους) είναι η νεώτερη ελληνική πόλη. Ιδρύθηκε το 1923 μετά από τον διωγμό των Ελλήνων από το Κάραγατς και την Αδριανούπολη όπως προέβλεπε η Συνθήκη της Λωζάνης. Ποτέ μέχρι σήμερα δεν τοποθετήθηκε μέσα στην πόλη φωτεινός σηματοδότης, χωρίς όμως αυτό να προκαλεί προβλήματα στην κυκλοφορία των οχημάτων ή στην διέλευση των πεζών, καθώς οι κάτοικοι αλλά και όσοι εγκαθίστανται στην περιοχή, (κυρίως αστυνομικοί και στρατιωτικοί) έχουν αποκτήσει εξαιρετική οδική αγωγή, σεβόμενοι τους πεζούς. Το iefimerida κατέγραψε στην Ορεστιάδα εικόνες από την καθημερινότητα πεζών και οδηγών.
«Από την ίδρυση της πόλης ποτέ δεν μπήκαν φανάρια και με το πέρασμα του χρόνου καθιερώθηκε αυτή η τακτική, να σταματάνε όλα τα αυτοκίνητα στην διάβαση. Είναι μια άτυπη λειτουργία φαναριών. Μάλιστα, εδώ λέμε ότι αν κάποιος δεν σταματήσει στη διάβαση θα έχει έρθει με μετάθεση στην πόλη μας και είναι οι πρώτες του μέρες προσαρμογής», δηλώνει στο iefimerida ο δήμαρχος Ορεστιάδος κ. Βασίλης Μαυρίδης.
Δεν καταγράφονται ατυχήματα
Φωτεινοί σηματοδότες υπάρχουν μόνο στις δύο εισόδους της πόλης, την βόρεια και την νότια. Όπως λένε οι ίδιοι οι κάτοικοι, σχεδόν κανένας δεν έχει διαμαρτυρηθεί για την απόφαση να μην υπάρχουν φανάρια μέσα στην πόλη. Στα περισσότερα σημεία, στο κέντρο της πόλης, υπάρχουν διαβάσεις πεζών. “Στην Ορεστιάδα μόλις ένας οδηγός αυτοκινήτου δει ότι ένας πεζός πατάει το πόδι του στην άσφαλτο σε μια διάβαση, “κοκκαλώνει” το όχημα του. Δεν χρειάζεται δεύτερη σκέψη.
Είναι μια αμφίδρομη αντίδραση πεζού και οδηγού. Δεν υπάρχει τροχονόμος που θα το επιβάλλει με το ζόρι, απλά όλοι έχουμε υιοθετήσει μια πολύ καλή οδική συμπεριφορά”, υποστηρίζει στο iefimerida η κ. Δήμητρα, μητέρα και εργαζόμενη σε κατάστημα στην πλατεία Δασίου. «Ποτέ, όσο θυμάμαι από μικρό παιδί, δεν έχει προκληθεί κάποιο ατύχημα λόγω μη σεβασμού στη διάβαση ή να έχει παρασυρθεί κάποιος πεζός μέσα στον αστικό ιστό επειδή κάποιος οδηγός δεν σταμάτησε”, επισημαίνει ο δήμαρχος Ορεστιάδας Βασίλης Μαυρίδης.
Μέσα στην πόλη της Ορεστιάδας αλλά και στις γύρω περιοχές λειτουργούν και αρκετές στρατιωτικές μονάδες, ενώ διέρχονται και εκατοντάδες οδηγοί που περνάνε τα σύνορα από Τουρκία και Βουλγαρία. Σύμφωνα με τον δήμαρχο της Ορεστιάδας, μια μελέτη που είχε γίνει στο παρελθόν έδειξε ότι δεν είναι απαραίτητοι οι φωτεινοί σηματοδότες. “Είχε γίνει πριν 10 χρόνια μια συζήτηση να υπάρξει μια κυκλοφοριακή μελέτη, η οποία στην πρώτη της φάση έδειξε ότι δεν είναι απαραίτητα τα φανάρια εντός του αστικού ιστού”, τονίζει ο κ. Μαυρίδης. Ωστόσο, επισημαίνει πως δεν αποκλείεται να αλλάξουν τα δεδομένα μετά από την ανάπλαση που σχεδιάζεται να γίνει στην πόλη τα επόμενα χρόνια.
“Ίσως να αναθεωρήσουμε τις σκέψεις μας ή να απευθυνθούμε στους αρμόδιους για να μας δώσουν νέες προτάσεις, με βάση τα νέα δεδομένα που θα διαμορφωθούν. Τα νέα δεδομένα αφορούν σε νέες πεζοδρομήσεις, κάποιες αλλαγές στις κεντρικές οδούς Κωνσταντινουπόλεως και Βασιλέως Κωνσταντίνου, για να δούμε αν υπάρχει ανάγκη να τοποθετηθούν φανάρια” καταλήγει ο κ. Μαυρίδης.