Με βάρος αρκετών εκατοντάδων τόνων και μέγεθος που κάνει όλα τα άλλα οχήματα να μοιάζουν μπροστά του με… μινιατούρες, αυτός είναι ο μεγαλύτερος υδραυλικός εκσκαφέας που έχει κατασκευαστεί ποτέ.

Δεν θα τους δείτε ποτέ να κυκλοφορούν σε δημόσιο δρόμο αφού. Οι λόγοι γι’ αυτό είναι το υπερβολικό βάρος που απλά θα κατέστρεφε τον κόσμο, το τεράστιο μέγεθος που δεν αφήνει απολύτως κανένα περιθώριο ελιγμού αλλά και οι ταχύτητες… χελώνας με τις οποίες κινούνται. Ο λόγος για τους υδραυλικούς εκσκαφείς που έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί για να λειτουργούν στα μεγάλα ορυχεία ανά τον κόσμο, οι προδιαγραφές των οποίων αφήνουν τους κοινούς θνητούς με το στόμα ανοιχτό. Ας δούμε μαζί τον μεγαλύτερο από αυτούς, ο οποίος αξίζει της προσοχής σας.

To «κτήνος» που ακούει στο όνομα 6090 FS είναι ο μεγαλύτερος υδραυλικός εκσκαφέας που υπάρχει αυτή τη στιγμή στον πλανήτη. Έχει μήκος που φτάνει στα 13,53 μέτρα, ύψος 9,99 μέτρα και μέγιστο πλάτος 9,72 μέτρα.

Σε κατάσταση λειτουργίας το βάρος του 6090 FS φτάνει στους 1.000 τόνους (!), ενώ μπορεί να εξοπλιστεί με διαφορετικούς κουβάδες χωρητικότητας από 37 έως και 55 κυβικά μέτρα. Με τον μεγαλύτερο κουβά, ο αμερικάνικος εκσκαφέας μπορεί να μεταφέρει με τη μία λίγο πάνω από 103 τόνους ορυκτών και αυτό σημαίνει ότι μπορεί να φορτώσει το αντίστοιχο μεγαλύτερο φορτηγό ορυχείων στο κόσμο με μόλις πέντε… «χαψιές».

Για την κίνηση, τη λειτουργία του υδραυλικού του συστήματος αλλά και τη λειτουργία των υπόλοιπων ηλεκτρικών συστημάτων ο εκσκαφέας της Caterpillar χρησιμοποιεί δύο κινητήρες πετρελαίου της Cummins με τον καθένα να έχει χωρητικότητα 60 λίτρων και τη συνολική απόδοση να φτάνει στους 4.500 ίππους. Φυσικά όλη αυτή η ισχύς δεν προορίζεται για επιδόσεις, όπως τις γνωρίζουμε εμείς τουλάχιστον, με την μέγιστη ταχύτητα κίνησης του 6090 FS να περιορίζεται στα μόλις 1,9 χλμ./ώρα.

Ο χειριστής του τεράστιου μηχανήματος της Caterpillar βλέπει τον κόσμο από ύψος 8,8 μέτρων, ενώ έχει στη διάθεση του μια υπερσύγχρονη σουίτα συστημάτων ελέγχου που ρυθμίζουν αυτόματα και επιτηρούν πολλά από τα συστήματα του εκσκαφέα, όπως είναι για παράδειγμα το αυτόματο σύστημα λίπανσης και το σύστημα που ζυγίζει σε πραγματικό χρόνο το φορτίο που βρίσκεται στον κουβά.

Στα ιδιαίτερα εντυπωσιακά νούμερα που ακολουθούν τον αμερικάνικο εκσκαφέα είναι τα 13.000 λίτρα λαδιού που χρησιμοποιούνται για το υδραυλικό σύστημα που κινεί, μεταξύ άλλων την τεράστια κεραία, βραχίονα και κάδο του, οι τέσσερεις ανεμιστήρες με διάμετρο 1,5 μέτρο έκαστος που ψύχουν το υδραυλικό σύστημα αλλά και τα 16.400 λίτρα που είναι η χωρητικότητα του… ρεζερβουάρ του.

Bucyrus (Terex) RH400

Και αφού μιλήσαμε για τον μεγαλύτερο εκσκαφέα στο κόσμο, αξίζει να γίνει λόγος και για εκείνον που κατείχε τα σκήπτρα για πολλά χρόνια πριν από την εμφάνιση του μοντέλου της Caterpillar. Είναι ο Bucyrus (Terex) RH400 και έκανε την εμφάνιση του το 1997. Η Bucyrus το 2011 εξαγοράστηκε από την επίσης αμερικάνικη Caterpillar γι’ αυτό και οι δύο μεγαλύτεροι εκσκαφείς στο κόσμο μοιάζουν να έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά μεταξύ τους.

Ο RH400 υπολείπεται ελάχιστα σε δυνατότητες σε σχέση με το μοντέλο της Caterpillar και αποτελεί ουσιαστικά τον πρόγονο του. Το βάρος του σε κατάσταση λειτουργίας φτάνει στους 980 τόνους και οι διαστάσεις δεν απέχουν πολύ από εκείνες του 6090 FS. Παράλληλα, ο μεγαλύτερος κάδος με τον οποίο μπορεί να εφοδιαστεί είναι 45 κυβικά μέτρα και αυτό σημαίνει ότι με κάθε φτυαριά μπορεί να μεταφέρει κοντά στους 90 τόνους, ενώ στον τομέα των κινητήρων δεν υπάρχουν διαφορές έναντι του μοντέλου της Catrerpillar.

Να σημειωθεί τέλος ότι η Caterpillar εξέλιξε και παρουσίασε σε πρωτότυπη μορφή έναν ακόμη μεγαλύτερο εκσκαφέα από τον 6090 FS, ονόματι 6120B H FS. Η παρουσίαση του έγινε το 2012 με τον 6120B H FS να έχει βάρος 1.270 τόνων (!) και να μπορεί να εφοδιαστεί με κάδο έως και 65 κυβικών μέτρων. Από τα πράγματα που τον κάνουν να ξεχωρίζει είναι οι τεράστιοι βιομηχανικοί υπερπυκνωτές που φέρει, οι οποίοι φορτίζουν κατά την επιβράδυνση της περιστροφής του «πύργου», με την ηλεκτρική ενέργεια να χρησιμοποιείται έπειτα για την μερική τροφοδοσία των ηλεκτρικών συστημάτων του. Γι’ αυτό τον εκσκαφέα, ωστόσο, δεν υπάρχει ακόμη επίσημη αναφορά για λειτουργία του σε κάποιο ορυχείο.

Πηγή: www.carandmotor.gr

Advertisements