Η επιτάχυνση των ρυθμών αδειοδότησης, άρα και κατασκευής υδατοδρομίων, αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο για να τρέξουν οι επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε βάθος 5ετίας σε πρώτη φάση

Η δημιουργία ενός βιώσιμου δυκτίου υδατοδρομίων και η έναρξη των πτήσεων με υδροπλάνα στην Ελλάδα αν και ανήκουν στα εγχώρια projects που έχουν παρουσιάσει την μεγαλύτερη καθυστέρηση (από το 2013, όταν είχε ψηφισθεί ο νέος, τότε, νόμος) και παρότι αυτά παραμένουν καθηλωμένα στο …νερό, εξακολουθούν να διατηρούνται στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος.

Τόσο για τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο νέο κλάδο των αερομεταφορών και τους επενδυτές οι οποίοι συμμετάσχουν στα εγχειρήματα των εταιρειών, όσο και για τον απλό επιβάτη, ο οποίος θέλει να ζήσει την εμπειρία να πετά με ένα υδροπλάνο. Κάτι που πολλοί έχουν δει ως τώρα να συμβαίνει μόνο σε κινηματογραφικές ταινίες…

Οι άνθρωποι των Hellenic Seaplanes και της Grecian Air Seaplanes οι οποίες θα αναλάβουν το πτητικό έργο, όπως και της Ελληνικά Υδατοδρόμια που έχει κοινούς μετόχους με την δεύτερη και εξειδικεύεται στην μελέτη, κατασκευή, αδειοδότηση και λειτουργία υδατοδρομίων, εκφράζουν την συγκρατημένη αισιοδοξία τους ότι δεν θα αργήσει η στιγμή που τα πρώτα ελληνικά υδροπλάνα θα …ανάψουν τους κινητήρες τους, μέσα στο καλοκαίρι , ή το αργότερο το φθινόπωρο, για τις πρώτες πιλοτικές πτήσεις τους σε επιμέρους δίκτυα.

Η επιτάχυνση των ρυθμών αδειοδότησης, άρα και κατασκευής υδατοδρομίων, αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο για να τρέξουν οι επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ σε βάθος 5ετίας σε πρώτη φάση και να ενεργοποιηθούν δυο ή και τρεις στόλοι στις ελληνικές θάλασσες, σε λιμάνια, μαρίνες, λίμνες και όχι μόνο.

 

Οι προοπτικές του νέου μέσου θεωρούνται ιδιαίτερα μεγάλες και δεν εξαντλούνται π.χ. σε ένα απλό ταξίδι επιβατών από έναν προορισμό, σε έναν άλλο…

Όπως έχουν αναφέρει πηγές της αγοράς προς το newmoney, προκύπτουν ευρύτατα περιθώρια συνεργειών και συνεργασιών με άλλους κλάδους, σε διαφορετικά μέτωπα.

Χαρακτηριστικό θεωρείται το γεγονός ότι ένα αρχικό ενδιαφέρον –σε διερευνητικό στάδιο- για την κατασκευή και λειτουργία υδατοδρομίων για την μεταφορά τουριστών ή και VIP επισκεπτών είχαν δείξει κατά την προηγούμενη διετία καθιερωμένα top τουριστικά συγκροτήματα ή ξενοδοχεία και resorts, ιδιωτικά νησιά με πιο ξεχωριστό παράδειγμα αυτό του θρυλικού Σκορπιού όπου κατασκευάζεται ένα luxury θέρετρο και αντιστοίχως τα «βαριά» ονόματα του εγχώριου και ξένου επιχειρείν.

Στην ίδια λίστα θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν δεκάδες άλλοι ενδιαφερόμενοι επιχειρηματίες ή και ιδιώτες, π.χ. μεγαλοξενοδόχοι σε Xαλκιδική, Kρήτη και άλλους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή και ιδιοκτήτες νησιών και εν ολίγοις ο κεντρικός σχεδιασμός για την ανάπτυξη 140-150 υδατοδρομίων στην Ελλάδα τα προσεχή 5 χρόνια κρίνεται εφικτός, αν δεν προκύψουν άλλες κωλυσιεργίες ή εμπόδια…

Πού επιτρέπεται, που όχι
Μια ερώτηση η οποία αφορά όσους ενδιαφέρονται για την λειτουργία υδατοδρομίων, είναι που επιτρέπει ο νέος νόμος (4663/2020) και που όχι την κατασκευή τους.

Όπως αναφέρεται -μεταξύ πολλών άλλων- στο άρθρο 3 διευκρινίζεται ότι «με την επιφύλαξη της παραγράφου 3 του παρόντος, καθώς και τυχόν περιορισμών και προϋποθέσεων που προκύπτουν από ειδικότερες διατάξεις, υδατοδρόμια δύναται να ιδρύονται και να λειτουργούν, πέραν των λιμένων και λιμνών της χώρας, σε Π.Ο.Τ.Α. (Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης), σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα και σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια)».

Αντίθετα, απαγορεύεται η λειτουργία υδατοδρομίου ή η χρήση υδάτινου πεδίου, ενδεικτικά:

Σε περιοχή η οποία έχει καθοριστεί ως αγκυροβόλιο πλοίων ή σκαφών με Κανονισμό Λιμένα, πλην των περιπτώσεων τουριστικών λιμένων, αν αποτελεί πεδίο ασκήσεων των Ενόπλων Δυνάμεων ή περιοχή ανάπτυξης στρατιωτικών επιχειρήσεων και ασκήσεων ή αγκυροβόλιο πλήρωσης αγωγού καυσίμων ή υδάτινο τμήμα της Ζώνης Ασφαλείας Φάρου, αν βρίσκεται πλησίον λουτρικών εγκαταστάσεων, αν σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, αποτελεί περιοχή στην οποία οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν συνήθως είναι δυσμενείς και δημιουργούν σημαντικό ύψος κύματος ανώτερο των δύο (2) μέτρων στην περιοχή προσθαλάσσωσης, ή αν είναι κηρυγμένη ως ενάλιος αρχαιολογικός χώρος.

 

Ο νόμος αναλύει λεπτομερώς τις προϋποθέσεις και πιθανές εξαιρέσεις, αν και υπάρχουν και ορισμένα σημεία που χρήζουν ίσως ερμηνειών…

Μια καλή λύση για τουριστικά συγκροτήματα και ξενοδοχεία που ενδιαφέρονται για χρήση υδροπλάνων ως μεταφορικού μέσου, θεωρούνται τα υδάτινα πεδία.

Σύμφωνα με πρόσφατη τροπολογία, επιτρέπονται πλέον και τακτικά δρομολόγια υδροπλάνων μέσω των υδάτινων πεδίων, σε αντίθεση με ότι ίσχυε αρχικώς, καθώς η μόνη δυνατότητα ήταν οι πτήσεις τσάρτερ.

Η σύσταση υδάτινων πεδίων π.χ. κοντά σε ένα τουριστικό-ξενοδοχειακό συγκρότημα θεωρείται σαφώς πιο απλή σαν διαδικασία, δεν έχει το κόστος κατασκευής ενός υδατοδρομίου, ούτε απαιτεί εγκρίσεις περιβαλλοντικών επιπτώσεων, δεν είναι χρονοβόρα και το γεγονός ότι δίδεται άδεια για 6 πτήσεις την ημέρα ανά αεροπορική εταιρεία καλύπτει σε μεγάλο βαθμό τις ανάγκες των συγκεκριμένων επιχειρηματιών…

Κρουαζιέρα και αεροπορικές
Στο ίδιο «μήκος κύματος» περιλαμβάνονται οι ενδεχόμενες συνέργειες ή συνεργασίες με κλάδους όπως η κρουαζιέρα και οι μεταφορές με συμβατικά αεροσκάφη, με πρώτο ζητούμενο την «καθολική επανεκκίνηση» της «τουριστικής βιομηχανίας» στα προ πανδημίας δεδομένα.

Ανάλογες συζητήσεις λέγεται ότι πράγματι έχουν υπάρξει με ομίλους οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα ή αεροπορικές, με στόχο την διερεύνηση συνεργασιών, όπως η προσφορά κοινών «πακέτων» εισιτηρίων και η συμπληρωματική λειτουργία των υδροπλάνων ως προς τα δρομολόγια μιας αεροπορικής, για την μεταφορά επιβατών από ή προς τα συμβατικά αεροδρόμια από ή προς τα υδατοδρόμια, ή τα κρουαζιερόπλοια κ.λ.π.

Βασική προϋπόθεση, να συνεχίσει η Ελλάδα και στο… εγγύς μέλλον να υποδέχεται δεκάδες εκατομμύρια ξένων τουριστών κάθε χρόνο.

Οι ωφελούμενοι κλάδοι θα είναι, βεβαίως, ακόμα περισσότεροι αν υπολογισθεί ότι μερίδιο από την «πίτα» των επενδύσεων για την κατασκευή και λειτουργία των εγκαταστάσεων στα υδατοδρόμια, όπως και στο μεγάλο Μητροπολιτικό, εύλογα θα διεκδικήσουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι και δεκάδες άλλες επιχειρήσεις, που θα παρέχουν φωτισμό, εξοπλισμό, καταστήματα εστίασης, τουριστικών ειδών κ.α.

Το ενδιαφέρον ξένων εταιρειών
Σε πλήρη ανάπτυξη το project που υπόσχεται να αλλάξει ριζικά τον «χάρτη» των μεταφορών στην Ελλάδα των 6.000 νησιών και βραχονησίδων, να ενισχύσει το τουριστικό προϊόν και να εισφέρει σημαντικά έσοδα στην οικονομία, μπορεί να προσελκύσει και άλλες σημαντικές ξένες αεροπορικές εταιρείες από τον κλάδο των υδροπλάνων.

Δυο χαρακτηριστικά παραδείγματα, τα οποία έχει αποκαλύψει το newmoney, είναι η Trans Maldivian Airways, με τον μεγαλύτερο στόλο (+60) στον κόσμο με έδρα τις εξωτικές Μαλδίβες και η αμερικανική Mallard Aircraft των φημισμένων Grumman Mallard που συνδέει το come back της στην αγορά και την επανέναρξη του προγράμματος της για την κατασκευή υδροπλάνων, με την πιθανότητα επενδυτικής εμπλοκής της σε αντίστοιχες δραστηριότητες και στην Ελλάδα. Και δεν είναι οι μόνες…

Πηγή: www.newmoney.gr

Advertisements