Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υγείας με θέμα «Γιατρός για όλους» που αφορά την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
Την αδιαφορία της Κυβέρνησης για την ενίσχυση του δημόσιου Εθνικού Συστήματος Υγείας και για την υγειονομική περίθαλψη των κατοίκων των νησιών κατήγγειλε από το βήμα της Βουλής ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας με θέμα την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Όπως ανέφερε, στα μικρά νησιά στις Κυκλάδες είναι άγνωστο πώς θα εφαρμοστεί ο προσωπικός γιατρός, όταν σε πολλά πολυδύναμα ή απλά περιφερειακά ιατρεία δεν υπηρετεί ούτε ένας ειδικευμένος γιατρός, παρά μόνον αγροτικοί γιατροί. Επιπλέον, όσον αφορά τα κίνητρα για τους γιατρούς που υπηρετούν σε νησιά και απομονωμένες περιοχές, με το νομοσχέδιο βλέπουμε ότι εκτοπίζονται από την ένταξή τους ως άγονες πρώτης κατηγορίας, ανάμεσά τους και περιοχές των Κυκλάδων, όπως η Μύκονος, η Πάρος, η Αντίπαρος και η Νάξος. Πέραν των παραπάνω, ασαφείς παραμένουν οι αιτήσεις αποζημίωσης των γιατρών του ΕΣΥ που υπηρετούν σε άγονες και προβληματικές περιοχές, καθώς και η αποζημίωση των προσωπικών ιατρών για παροχή υπηρεσιών υγείας σε απομακρυσμένες περιοχές.
Όπως ανέφερε ο Νίκος Συρμαλένιος, ο κόσμος στα νησιά είναι σε κατάσταση ανασφάλειας με δομές σοβαρά υποστελεχωμένες. Το Νοσοκομείο της Σαντορίνης -είχαμε βγάλει και ανακοίνωση-προ ενός μηνός σταμάτησε τα χειρουργεία λόγω έλλειψης καρδιολόγου, ενώ ο κίνδυνος για την ελλιπή αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών είναι καθημερινά ορατός.
Δείτε την ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, μετά την αδιαφορία της Κυβέρνησης για ενίσχυση του δημόσιου Εθνικού Συστήματος Υγείας όλη την περίοδο της πανδημίας, δεν βγάλατε διδάγματα. Η Κυβέρνηση σήμερα ξεδιπλώνει ανοιχτά την πολιτική της, πολιτική απαξίωσης του δημόσιου συστήματος και ενίσχυσης της ιδιωτικής υγείας.
Επειδή ένα από τα κύρια μέρη του νομοσχεδίου αφορά την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, προφανώς δεν τολμήσατε να κλείσετε μία από τις εκατόν είκοσι επτά ΤΟΜΥ που η δική μας Κυβέρνηση ίδρυσε μέσα σε πολύ μεγάλες δημοσιονομικές δυσκολίες, ούτε φυσικά τις ενισχύσατε. Τις αφήσατε έτσι, χωρίς βεβαίως να δημιουργήσετε ούτε μια καινούργια.
Με το παρόν νομοσχέδιο, αντικαθιστάτε τον θεσμό του οικογενειακού γιατρού με τον λεγόμενο προσωπικό θεράποντα ιατρό που θα επιλέγεται είτε από δημόσια δομή, είτε από ιδιώτες γιατρούς, ακόμα και μη συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ. Κι αυτό είναι για σας η ουσία της υπόθεσης, που φυσικά θα μετακυλήσει το σύνολο του κόστους στους πολίτες.
Μιλάτε για ισότιμη και ποιοτική πρόσβαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, αλλά μόλις πριν λίγους μήνες καταργήσατε τη δυνατότητα στους ανασφάλιστους πολίτες να συνταγογραφούνται μέσω των ιδιωτών γιατρών, για τους οποίους τώρα -το είπε και η συνάδελφος η κυρία Φωτίου- στο άρθρο 28 παρ. 2, επιφυλάσσετε την τύχη να έχουν προσωπικό γιατρό συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΥΥ μόνο και εφόσον δεν μπορούν να καλυφθούν από προσωπικό γιατρό των δημόσιων δομών υγείας.
Σε ό,τι δε αφορά τις άλλες διατάξεις που αφορούν την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, αυτές αποτελούν ένα σύνολο διατάξεων που απαξιώνουν τις πρωτοβάθμιες δημόσιες δομές και αναβαθμίζουν τον ρόλο των ιδιωτών, αφήνοντας χώρο και κέρδη στα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα. Ταυτόχρονα, είναι αναποτελεσματικές και ατελέσφορες, καθιστώντας την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας «νεκρό γράμμα» και με ελάχιστες πιθανότητες να υλοποιηθεί, γιατί αδυνατίζει ακόμα περισσότερο τη δυνατότητα απόδοσης κινήτρων σε κάποιες περιοχές εκτοπίζοντάς τες από την ένταξή τους ως άγονες πρώτης κατηγορίας, ανάμεσά τους και περιοχές των Κυκλάδων, όπως η Μύκονος, η Πάρος, η Αντίπαρος και η Νάξος. Άρθρο 26.
Τι κάνετε, δηλαδή; Αφαιρείτε τα υφιστάμενα κίνητρα προσέλκυσης ιατρών, τα οποία ήδη είναι ανεπαρκή, με τα οποία στελέχωναν απομακρυσμένα ιατρεία σε ορεινά χωριά της Νάξου και απομακρυσμένες περιοχές της Πάρου και της Μυκόνου.
Δεύτερον, η αναλογία δύο χιλιάδων πολιτών σε έναν προσωπικό γιατρό προσωπικά μου φαίνεται ένας μη ρεαλιστικός αριθμός για την ουσιαστική περίθαλψη και παρακολούθηση της υγείας των πολιτών. Άρθρο 27 παρ. 5.
Τρίτον, ο καθορισμός της συνεργασίας των ιδιωτών και οι διαδικασίες συμμετοχής τους σε εφημερίες των μονάδων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας με υπουργική απόφαση υποκρύπτει την προνομιακή στήριξη στον ιδιωτικό τομέα.
Τέταρτον, ασαφής παραμένουν οι αιτήσεις αποζημίωσης των γιατρών του ΕΣΥ που υπηρετούν σε άγονες και προβληματικές περιοχές, καθώς και η αποζημίωση των προσωπικών ιατρών για παροχή υπηρεσιών υγείας σε απομακρυσμένες περιοχές. Άρθρο 27 παρ. 8.
Και όταν μιλάμε για απομακρυσμένες περιοχές, στα μικρά νησιά μας στις Κυκλάδες, αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα δεν καταλαβαίνω πώς θα εφαρμοστεί ο προσωπικός γιατρός όταν σε πολλά πολυδύναμα ή απλά περιφερειακά ιατρεία δεν υπηρετεί ούτε ένας ειδικευμένος γιατρός, παρά μόνον αγροτικοί γιατροί. Εκτός εάν, όπως μας λέτε στο άρθρο 28 παρ. 6γ, οι κάτοικοι των προβληματικών και άγονων περιοχών μπορούν να επιλέγουν προσωπικό γιατρό είτε από υγειονομική μονάδα της περιοχής τους, που κατά κανόνα δεν υπάρχει, είτε από όποια άλλη δημόσια δομή, δηλαδή σε κάποιο άλλο νησί, ενδεχομένως και στον Πειραιά ή στην Αθήνα, ταξιδεύοντας μακριά από την κατοικία τους.
Και βεβαίως το κερασάκι στην τούρτα είναι το άρθρο 30 για παροχή υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας από ιδιώτες παρόχους, με το οποίο οι δημόσιες δομές συνεργάζονται με ιδιώτες παρόχους, πολυιατρεία και λοιπά ουσιαστικά μετακυλίοντας στα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα την κερδοφορία που επιδιώκουν.
Σε ό,τι αφορά τα κέντρα υγείας δεν υπάρχει καμία καινοτομία, καμία ιεράρχηση, καμία νέα ιδέα, κανένα νέο θεσμικό μέτρο για τους οργανισμούς, παραδείγματος χάρη, ανάλογα με τον πληθυσμό, καμία σταθερή πολιτική για μόνιμες προσλήψεις, παρά μόνο συγκυριακή κάλυψη ανά δεκαπέντε μέρες ή ένα μήνα για να περάσει η τουριστική περίοδος.
Ο κόσμος στα νησιά είναι σε κατάσταση ανασφάλειας με δομές σοβαρά υποστελεχωμένες. Το Νοσοκομείο της Σαντορίνης -είχαμε βγάλει και ανακοίνωση-προ ενός μηνός σταμάτησε τα χειρουργεία λόγω έλλειψης καρδιολόγου, ενώ ο κίνδυνος για την ελλιπή αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών είναι καθημερινά ορατός. Λίγες μέρες πριν άφησε την τελευταία του πνοή ο σαρανταενάχρονος Σαντορινιός υποπλοίαρχος του πλοίου «Πρέβελη» χωρίς ουσιαστικά καμία βοήθεια. Καταθέσαμε ερώτηση γι’ αυτό. Οφείλετε εξηγήσεις. Τι θα κάνετε για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών εντός των πλοίων και μάλιστα σε μακρινές διαδρομές;
Εμείς μέσα σε δύσκολες συνθήκες προχωρήσαμε σε ένα σημαντικό έργο. Δημιουργήσαμε τη βάση αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ στη Σύρο. Ανοίξαμε το Νοσοκομείο Σαντορίνης. Στελεχώσαμε τα Νοσοκομεία Σύρου και Νάξου. Στελεχώσαμε πολλά από τα κέντρα υγείας στις Κυκλάδες. Έχουμε τώρα καταθέσει τεκμηριωμένη και πλήρως κοστολογημένη πρόταση για ένα νέο ενισχυμένο και αναβαθμισμένο ΕΣΥ, με ουσιαστική οικονομική αναβάθμιση, με ένταξη στα βαρέα και ανθυγιεινά, με δέκα χιλιάδες προσλήψεις με ορίζοντα διετίας. Ενώ έχουμε καταθέσει και ολοκληρωμένη πρόταση για κίνητρα προσέλκυσης ιατρών στις νησιωτικές περιοχές, κίνητρα οικονομικά, διοικητικά, επιστημονικά με κόστος 50 εκατομμύρια σε ετήσια βάση.
Μια τέτοια πρόταση δεν μπορεί να υλοποιηθεί παρά μόνο από μία προοδευτική κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ, μια κυβέρνηση που πιστεύει στο δημόσιο εθνικό σύστημα υγείας, πιστεύει στο κοινωνικό κράτος και δεν είναι μια κυβέρνηση νεοφιλελεύθερη που έχει σαν σημαία της την ιδιωτικοποίηση και τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα. Γι’ αυτό η πολιτική αλλαγή, όχι απλώς είναι ανάγκη, αλλά επιταγή.».
Για να δέιτε το βίντεο της ομιλίας του Νίκου Συρμαλένιου, κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο: