Σε συνεργασία με την Ενεργειακή Κοινότητα Σίφνου, ο Δήμος Σίφνου και η τοπική κοινωνία, προχωρά στην αξιοποίηση ενός έργου ενεργειακού συμψηφισμού (net-metering), προκειμένου να ελαφρυνθεί το αυξημένο ενεργειακό κόστος.
Στο πλαίσιο του γενικότερου διαλόγου, που έχει ξεκινήσει στην αυτοδιοίκηση, όσον αφορά στις ενεργειακές κοινότητες και την προστιθέμενη αξία που θα προσέδιδαν στην κατεύθυνση των «έξυπνων» λύσεων για την αντιμετώπιση των τραγικών και δυσβάσταχτων αυξήσεων του ενεργειακού κόστους, ο Δήμος Σίφνου πρωτοπορεί ξανά, αναφορικά με τις «πράσινες» λύσεις.
Έπειτα από σχετική πρόταση της Ενεργειακής Κοινότητας Σίφνου, στην οποία μετέχει ο Δήμος Σίφνου, και με ομόφωνη απόφαση των μελών, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Σίφνου αποφάσισε ομόφωνα, να συμμετέχει σε έργο ενεργειακού συμψηφισμού μέσω εγκατάστασης φωτοβολταϊκών.
Παράλληλα, ο πρόεδρος της Ενεργειακής Κοινότητας Σίφνου, κ. Κωνσταντίνος Σούλης, μίλησε στην εφημερίδα σχετικά με την πρωτοβουλία του φορέα, καθώς και για το μέλλον του έργου, εφόσον αυτό εγκριθεί και ολοκληρωθεί.
Κάλυψη του κόστους κατανάλωσης μέσα από την αποζημίωση παραγωγής ρεύματος
Κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σίφνου, το ζήτημα εισηγήθηκε ο ίδιος ο πρόεδρος της Ενεργειακής Κοινότητας προς το Σώμα, εξηγώντας αρχικά την ουσία του net metering.
Σύμφωνα με τον κ. Σούλη, «το virtual net metering είναι ένα πρόγραμμα τιμολόγησης που όποιος το έχει δεν πληρώνει για το ρεύμα που καταναλώνει γιατί συμψηφίζεται με το ρεύμα που παράγει το φωτοβολταϊκό του, που όμως δεν είναι στο σπίτι του. Εξ ου και η ονομασία “εικονικός” συμψηφισμός».
Μάλιστα διευκρίνισε, πως «όσοι έχουν βάλει φωτοβολταϊκά πάνελ στο σπίτι τους κάνουν “κανονικό” συμψηφισμό του ρεύματος που παράγεται από το φωτοβολταϊκό με το ρεύμα που καταναλώνουν. Αν παράγουν παραπάνω, πληρώνονται, αν καταναλώνουν παραπάνω, πληρώνουν τη διαφορά. Το ίδιο ισχύει και με τον εικονικό. Αν “αγοράσεις” περισσότερο πάνελ από όσο χρειάζεσαι, θα εισπράττεις τη διαφορά σε κάθε λογαριασμό, ενώ αν “αγοράσεις” λιγότερο, θα πληρώνεις τη διαφορά».
Ο πρόεδρος της Ενεργειακής Κοινότητας, κ. Σούλης, σημείωσε, πως «πρακτικά, επειδή ο ΔΕΔΔΗΕ χρεώνει για αποθήκευση κατά τη διάρκεια της μέρας που παράγεται περισσότερο από ό,τι καταναλώνεται, προκειμένου να καταναλωθεί ρεύμα το βράδυ, που δεν υπάρχει παραγωγή, είναι καλύτερα να παράγεται οριακά περισσότερο. Το οποίο βέβαια είναι θέμα υπολογισμού, καθώς τα φωτοβολταϊκά πάνελ δεν παράγουν το ίδιο σε όλα τα μέρη του πλανήτη».
«Προκειμένου να έχουμε μία αρχική εικόνα για το μέγεθος της επένδυσης που πρέπει να κάνουμε προκειμένου να καλύψουμε την κατανάλωση μας, επιλέγουμε τη σχέση 0.7 kW/1000 kWh που αφορά τις αποδόσεις των πάνελ στο Δήμο Μινώα της Κρήτης», εξήγησε προς το Σώμα ο κ. Σούλης, προσθέτοντας, ότι «όταν θα μαζέψουμε όλες τις αιτήσεις, θα κάνουμε ακριβέστερο υπολογισμό για το τι χρειάζεται η κάθε κατανάλωση. Στο μεταξύ θα πάρουμε και συγκεκριμένες προσφορές από κατασκευαστές και εγκαταστάτες φωτοβολταϊκών και θα έχουμε καταλήξει και σε συγκεκριμένο οικόπεδο για την εγκατάσταση με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ηλιοφάνειας. Τότε θα βγει η ακριβής συνολική δαπάνη η οποία θα επιμεριστεί στον κάθε συμμετέχοντα».
Αξίζει να σημειωθεί, πως οι συμμετέχοντες στο έργο, πέραν από το Δήμο Σίφνου, θα πρέπει να είναι μέλη της Ενεργειακής Κοινότητας Σίφνου και να επικοινωνήσουν με την ΕΚΣ, προκειμένου να τους εξηγηθεί αναλυτικά η διαδικασία και οι λεπτομέρειες, σχετικά με τον επιμερισμό του κόστους, όπως και τα οφέλη.
Προϋποθέσεις για ακόμη μεγαλύτερα οφέλη μέσω του έργου
Κληθείς από την εφημερίδα να μιλήσει σχετικά με την πρωτοβουλία της Ενεργειακής Κοινότητας, ο κ. Σούλης υπογράμμισε, πως βασικός στόχος της Ε.Κ.Σ. είναι η δημιουργία ενός υβριδικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, για την εγκατάσταση και τη λειτουργία του οποίου υπάρχουν ήδη προκαταρκτικοί σχεδιασμοί. Παρ’ όλα αυτά, όπως εξήγησε, τόσο το προϋπάρχον, όσο και το υφιστάμενο νέο θεσμικό πλαίσιο, καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη, χρονοβόρα και κοστοβόρα την ανάληψη τέτοιου είδους πονημάτων από τις ενεργειακές κοινότητες. Σύμφωνα με τον ίδιο, στο πλαίσιο του φόρουμ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ενεργειακή μετάβαση, στην οποία συμμετείχε ο ίδιος ο πρόεδρος εκ μέρους της Ε.Κ.Σ., κατά τις συνομιλίες των ανθρώπων της αγοράς με τα αρμόδια κυβερνητικά και υπηρεσιακά στελέχη, δόθηκε η διαβεβαίωση, πως θα δοθεί «χώρος» και στις ενεργειακές κοινότητες για τα έργα ΑΠΕ που σχεδιάζουν, μέσα από ειδικές ρυθμίσεις στη νομοθεσία.
Έως και την διευθέτηση των επιμέρους ζητημάτων, που μέχρι στιγμής δεν έχουν καταστήσει δυνατή την πρόοδο του έργου του υβριδικού σταθμού, όπως σημείωσε ο κ. Σούλης, και δεδομένου, ότι στόχος της Ενεργειακής Κοινότητας είναι η ενεργειακή αυτονομία του νησιού, σε συνδυασμό και με την παρούσα συγκυρία, όπου το ενεργειακό κόστος αποτελεί ιδιαίτερα δυσβάσταχτη επιβάρυνση, τόσο για τους πολίτες, όσο – ακόμη περισσότερο – για τους Δήμους, στόχος ήταν να βρεθεί μία αμεσότερη λύση και παρέμβαση.
Στην κατεύθυνση αυτή, η Ενεργειακή Κοινότητα Σίφνου, αποφάσισε να αξιοποιήσει τον διαθέσιμο χώρο στο νησί, για ενεργειακό συμψηφισμό, προκειμένου, τόσο τα μέλη της ΕΚΣ να επωφεληθούν από το μειωμένο κόστος κατανάλωσης, όσο και ο Δήμος να μειώσει σημαντικά το κόστος από την κατανάλωση ρεύματος, που χρησιμοποιείται σε νευραλγικές υποδομές, όπως είναι ο ηλεκτροφωτισμός ή η λειτουργία των αφαλατώσεων.
Τη λύση αυτή, όπως τόνισε ο κ. Σούλης, έχει υιοθετήσει και ο Δήμος Χάλκης, τον οποίο επισκέφτηκαν οι συμμετέχοντες στο Φόρουμ για την ενεργειακή μετάβαση, όπου συζητήθηκαν διεξοδικά οι λεπτομέρειες μίας τέτοιας επένδυσης και τα οφέλη του προς την αυτοδιοίκηση και την τοπική κοινωνία.
Ταυτόχρονα, όμως, και δεδομένου ότι η παραγωγή του ηλεκτρικού ρεύματος ενδεχομένως να υπερβαίνει κατά την ημερήσια παραγωγή την αντίστοιχη κατανάλωση, ο κ. Σούλης επεσήμανε, πως θα ήταν ακόμη μία καλή σκέψη – μία μάλιστα που θα συζητηθεί και με τα στελέχη του Δήμου και εφόσον ευοδωθεί το έργο του net-metering μέσω του φωτοβολταϊκού πάρκου θα επανέλθει ως σαφής πρόταση της Κοινότητας προς τον Δήμο – η διάθεση του παραγόμενου από τα φωτοβολταϊκά πάνελ ρεύματος, και για την φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, λαμβάνοντας υπόψιν την ευρωπαϊκή οδηγία που θέλει την αντικατάσταση όλων των οχημάτων με ηλεκτρικά μέσα στα επόμενα χρόνια.