Τρίτη, 24 Ιουνίου, 2025
19.7 C
Sifnos

Το 1ο ηλεκτρικό αυτοκίνητο κατασκευάστηκε πριν από 46 χρόνια και ήταν Ελληνικό

Πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Όλοι ξέρουμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το πόσο καλά είναι για το περιβάλλον αφού δεν παράγουν καυσαέρια. Πλέων κατά κύριο λόγο η έδρα παραγωγής και ερευνάς τους είναι η Αμερική. Δεν ηταν πάντα έτσι ομως.

Πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Το 1973 στην Σύρο
Σύρος, 1973. Το πειραματικό αυτοκίνητο έχει την όψη ενός μίνι, δεν κάνει θόρυβο και δεν βγάζει καυσαέριο. Είναι από τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η ιστορία ξεκινά τη στιγμή που ο μεγαλοεφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής αποφασίζει να αγοράσει τη βρετανική Enfield. Ήταν μια παλιά εταιρεία παραγωγής όπλων, που κατασκεύαζε το διάσημο τουφέκι Lee-Enfield Mk I.

Όταν πέρασε στην ιδιοκτησία του Γουλανδρή η Enfield, δεν κατασκεύαζε τίποτε. Η χρήση της ηταν ως απλώς ένα ιστορικό brand name. Η εταιρεία πειραματιζόταν τότε με διάφορα πρωτότυπα ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Παρά όλες τις προσπαθειες ομως δεν είχε βγάλει καποιο απτό αποτέλεσμα.

Πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Η ευκαιρία παρουσιάστηκε όταν δηλώθηκε ένας διαγωνισμός του Βρετανικού Συμβουλίου Ηλεκτρισμού  που ζητούσε ηλεκτρικά αυτοκίνητα πόλης. Ο Γουλανδρής αμέσως κατάλαβε πως ήταν η ευκαιρία που έψαχνε.

Πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Η πρώτη μεγάλη νίκη

Η Enfield κέρδισε το διαγωνισμό με το μοντέλο Enfield 8000, μαζί και πολλούς πόντους σε επίπεδο marketing. Ο Λόρδος Ρόθτσιλντ έκανε δημόσιες δηλώσεις θαυμασμού, αυξάνοντας το κύρος της Enfield στη Βρετανία. Ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ, Ρόναλντ Ρίγκαν, ζήτησε να κατασκευαστεί εργοστάσιο που να παράγει το Enfield 8000 στην Καλιφόρνια. Κατόπιν του θριάμβου, ο Γουλανδρής άρχισε να επανδρώνει με ταλαντούχους μηχανικούς την εταιρεία.

Αν κι όλα έδειχναν ιδανικά, οι απεργίες της εποχής ήταν ένα εμπόδιο που ακόμα και ο πανίσχυρος Γουλανδρής δεν μπορούσε να ξεπεράσει. Έτσι αποφάσισε να μεταφέρει την παραγωγή του Enfield 8000 στη Σύρο.

Ως έδρα επιλέχθηκε το παλιό νηματουργείο του Βελισσαρόπουλου. Ανακατασκευάζεται και μεταφέρονται εκεί οι εργαλειομηχανές από το εργοστάσιο της Βρετανίας.

Το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής βγαίνει τον Οκτώβριο του 1973. Θα έπρεπε να είναι μια ιστορική μέρα για την ελληνική βιομηχανία, καθώς θεωρείται το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον κόσμο που μπήκε σε παραγωγή.

Η επιτυχία ήταν μεγάλη, αλλά η χρονική συγκυρία καθόλου ευνοϊκή. Η χώρα ταλανίζεται από πολιτικές αναταράξεις, με την ανατροπή του Παπαδόπουλου από τον Ιωαννίδη να ακολουθεί την εξέγερση του Πολυτεχνείου.

Για ακόμη μία φορά το πανίσχυρο από καταβολής κράτους γραφειοκρατικό «τέρας» στάθηκε εμπόδιο στη δημιουργία ελληνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Το Enfield 8000 δεν πήρε ποτέ έγκριση τύπου, ενώ το ελληνικό κράτος δεν έδινε ούτε πινακίδες δοκιμής, με την αιτιολογία πως η εταιρεία θα έπρεπε πρώτα να έχει πουλήσει τουλάχιστον 10 αυτοκίνητα ώστε να χαρακτηριστεί αυτοκινητοβιομηχανία.

Πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Μετά την πτώση της χούντας

Ακόμα και μετά την πτώση της χούντας όμως, η μεταπολιτευτική κυβέρνηση δεν επέτρεψε στον Γουλανδρή να προχωρήσει. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των στελεχών της εταιρείας να κυκλοφορήσει το Enfield 8000 στην Ελλάδα και να χρησιμοποιηθεί από εταιρείες του Δημοσίου και την Ολυμπιακή Αεροπορία (ο Αριστοτέλης Ωνάσης ήταν έτοιμος να υπογράψει συμβόλαιο για μαζική προμήθεια), δεν υπήρχε αποτέλεσμα λόγω μη απάντησης του Υπουργείου Οικονομικών στα αιτήματα της εταιρείας για τη φορολόγηση του. Η αδυναμία του κράτους να βρει τρόπους για τη φορολόγηση του ηλεκτρικού κινητήρα ήταν η βασική αιτία για τη μη χορήγηση έγκρισης τύπου.

Πρωταγωνιστές του εγχειρήματος αυτού αναφέρουν πάντως ότι όλα τα προσκόμματα που έθεσε ο κρατικός μηχανισμός έχουν βαθύτερη αιτία τις πιέσεις του πετρελαϊκού λόμπι και της συμβατικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η παγκόσμια πετρελαϊκή κρίση της εποχής έβρισκε αντίθετες τις πετρελαϊκές εταιρείες και μόνο στην ιδέα παραγωγής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ «Ανάμεσα σε δύο νησιά» του ειδικού σε θέματα αυτοκινήτου δημοσιογράφου, Μιχάλη Σταυρόπουλου, καταπιάνεται με το φιλόδοξο ελληνικό εγχείρημα.

Πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Ένας θρύλος που θα παραμείνη στην ιστορία

Το Enfield 8000 αποτελεί πλέον έναν θρύλο, ένα ορόσημο στην παγκόσμια ιστορία αυτοκινήτου και πολλοί αναρωτιούνται πώς θα είχε εξελιχθεί η ιστορία της μηχανοκίνησης αν το project δεν είχε εγκαταλειφθεί τόσο άδοξα.

Ακόμα κι έτσι όμως, ο Γουλανδρής εξελίχτηκε τρόπον τινά σε θεματοφύλακα μνήμης εκείνης της φιλόδοξης ελληνικής απόπειρας των ’70s.

Πηγή: www.enimerotiko.gr

Top επιλογές της εβδομάδας

Έφυγε ο “φρουρός της Πολυαίγου” ο Πέτρος Μαριάνος

Σήμερα μάθαμε ένα άσχημο μαντάτο, ενας καλός άνθρωπος από την Κίμωλο έφυγε για το τελευταίο του ταξίδι, ο κος Πέτρος ο Μαριάνος που έζησε μεγάλο μέρος της ζωής του στην Πολύαιγο, το παρθένο και πανέμορφο νησάκι δίπλα από την Κίμωλο. Είχε τα ζώα τ...

Τροχαίο ατύχημα στην Σίφνο

Τροχαίο ατύχημα σήμερα το πρωί περίπου στις 11:00 στην Σίφνο στον δρόμο προς Πλατύ γιαλό. Αυτοκίνητο για άγνωστο λόγο ξέφυγε από την πορεία του και βγήκε εκτός δρόμου ευτυχώς χωρίς θύματα και μόνο υλικές ζημιές, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας. ...

Οι “fotiscos and friends” αλλάζουν σελίδα και μεταμορφώνονται σε ΣΥ.ΝΕ.ΣΙ.

ΙΔΡΥΣΗ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥΟι "fotiscos and friends" αλλάζουν σελίδα και μεταμορφώνονται σε ΣΥ.ΝΕ.ΣΙ.ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΣΙΦΝΟΥ Ο ΑΓΙΟΣ ΕΦΡΑΙΜ Η παρέα αποφάσισε την ίδρυση του συλλόγου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα για τη νεολαία και όχι μόνο . Θα θέλαμε μέσα...

Συζήτηση στον skai για το πολύπαθο λιμάνι της Σίφνου.Βίντεο

Σήμερα και χθες μια από τις καλύτερες εκπομπές της Ελληνικής τηλεόρασης, η εκπομπή "Όπου υπάρχει Ελλάδα"του skai βρίσκεται σην Σίφνο όπου και παρουσίασε διάφορα θέματα για το νησί. Ένα από αυτά ήταν και το πολύ σοβαρό θέμα του λιμανιού του νησιού...

Συγκίνηση στο SIFNATHLON, η πιλότος super puma που κέρδισε το πρώτο βραβείο δείτε που το δώρισε.Βίντεο

Η Μαρίνα η Κωνσταντίνου είναι η μεγάλη νικήτρια στο αγώνισμα των 10 χιλιομέτρων στο Sifnathlon που διοργανώθηκε στην Σίφνο με μεγάλη επιτυχία.Η Μαρίνα η Κωνσταντίνου κέρδισε στο μεικτό αγώνισμα των 10 χιλιομέτρων όπου συμμετείχαν άνδρες και γυναίκες...
16,979ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,148ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,034ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
12,718ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Σχετικά άρθρα

Κατηγορίες

spot_img