ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ//HELLAS JOURNAL, Αθήνα
Οι εικόνες του Xavier Vavasseur από το Λοριάντ με την φρεγάτα ΚΙΜΩΝ F-601 να έχει μπει πλέον στο νερό μονοπωλούν το ενδιαφέρον του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο ατενίζει μέσω της πρώτης ελληνικής Belh@rra, το μέλλον του, με συγκρατημένη βεβαίως αισιοδοξία.
Και αυτό διότι οι πάντες στο ναυτικό επιτελείο και τον στόλο γνωρίζουν ότι τρεις νέες φρεγάτες FDI, ναι μεν «κλειδώνουν»- με την ανάλογη παράταξη- είτε τον ουρανό του Αρχιπελάγους, είτε εκείνον που ενδιαφέρει την χώρα μας στην Αν. Μεσόγειο, όμως τα δεδομένα είναι οριακά.
Τρία ολοκαίνουρια πλοία ως κύριες μονάδες επιφανείας είναι μια αδιαμφισβήτητη δύναμη κρούσης, αλλά η αύξηση του αριθμού τους είναι κάτι που έχει καταθέσει και ζητήσει το Πολεμικό Ναυτικό.
Το φρένο που έχει μπει στο πρόγραμμα ενίσχυσης του ελληνικού στόλου δύσκολα θα χαλαρώσει αν λάβει κανείς υπόψιν του τα δεδομένα και τις ανάγκες που έχουν προκύψει.
Αυτά ήδη είχαν φανεί από το περασμένο καλοκαίρι όταν η κυβέρνηση είχε λάβει την απόφαση να μειώσει το κονδύλι που προορίζονταν για το επόμενο πρόγραμμα, αυτό των κορβετών.
Πάντως το γεγονός ότι στη Μάλτα ο πρωθυπουργός με τον Γάλλο πρόεδρο είχαν διμερή συνάντηση, κατά την οποία σημειώθηκε η αξία του αμυντικού συμφώνου Ελλάδας- Γαλλίας, καθώς και η αμυντική συνεργασία των δυο χωρών, δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη, ιδίως όταν πολλά βρίσκονται εν αναμονή…
Τη Δευτέρα στο Λοριάν ο Α/ΓΕΝ
Αν μείνουμε όμως στο Λοριάν, σύμφωνα με πληροφορίες, την ερχόμενη Δευτέρα και πριν από την επίσημη τελετή που πρόκειται να γίνει την Τετάρτη 4 Οκτωβρίου, παρουσία του υπουργού Εθνικής άμυνας Νίκου Δένδια και του Γάλλου ομολόγου του, στην πόλη της Βρετάνης που «χτίζεται» το μέλλον του ελληνικού στόλου αναμένεται να φτάσει ο Έλληνας Αρχηγός του Πολεμικού Ναυτικού.
Ο Αντιναύαρχος Ιωάννης Δρυμούσης, 48 ώρες πριν την άφιξη του πολιτικού του προϊσταμένου θα έχει την ευκαιρία να πατήσει στο κατάστρωμα της φρεγάτας ΚΙΜΩΝ και να δει ως ο πλέον ειδικός από κοντά την πρώτη ψηφιακή φρεγάτα που από το 2025 θα υπηρετεί στον στόλο.
Ο Αρχηγός θα ενημερωθεί από το ναυτικό κλιμάκιο του Λοριάν και θα έχει φυσικά συναντήσεις, με επιτελείς του ναυτικού της Συμμάχου χώρας. Τα στελέχη του ναυτικού κλιμακίου ήταν πάνω στο κατάστρωμα μαζί με εργαζόμενους της κατασκευάστριας εταιρείας και είναι εύλογο ότι αισθάνονται την δική τους δικαίωση για την δουλειά που έχουν κάνει μετά την άφιξή τους στο ναυπηγείο, το καλοκαίρι του 2022.
Οι Γάλλοι, όπως και οι Ιταλοί άλλωστε, βρίσκονται υπ’ ατμόν και αναμένεται ότι θα θέσουν το θέμα του προγράμματος των κορβετών τόσο στον Αντιναύαρχο Δρυμούση, όσο και στον υπουργό Εθνικής άμυνας Νίκο Δένδια.
Η αναθεωρημένη πρόταση των Γάλλων έχει τους δικούς της πόντους, με την κατασκευάστρια εταιρεία να έχει ξεδιαλύνει το τοπίο για το πρόγραμμα του πολεμικού ναυτικού αλλά και το συνολικότερο σχέδιο συμπαραγωγής το οποίο περιλαμβάνει τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, για κορβέτες που θα προορίζονται για τον γαλλικό στόλο.
Ο ΚΙΜΩΝ στο νερό, ο ΝΕΑΡΧΟΣ στο Dry Dock
Στον σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι μετά την επίτευξη της ελληνογαλλικής συμφωνίας για τις φρεγάτες Belh@rra και την αποδοχή από την γαλλική πλευρά της βιασύνης της Ελλάδας να εντάξει νέα πλοία γρήγορα στον στόλο, το πολεμικό ναυτικό θα είναι το πρώτο στην Ευρώπη που θα χει έναν τόσο ισχυρό στολίσκο αποτελούμενο από τις τρεις νέες φρεγάτες.
Όταν η γαλανόλευκη θα κυματίζει στις φρεγάτες ΚΙΜΩΝ, ΝΕΑΡΧΟΣ, ΦΟΡΜΙΩΝ, το γαλλικό ναυτικό θα διαθέτει ακόμη ένα πλοίο. Άλλωστε την θέση της ΚΙΜΩΝ στο dry dock θα πάρει η φρεγάτα ΝΕΑΡΧΟΣ που ήδη τα κομμάτια που τη συνθέτουν βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο. Και δεν είναι τυχαίο ότι τελικά η πρώτη δοκιμή του ισχυρού αντιαεροπορικού πυραύλου από Belh@rra θα γίνει από την φρεγάτα ΚΙΜΩΝ κι όχι από εκείνη του γαλλικού ναυτικού.
Τέλος Οκτωβρίου το PSIM «κουμπώνει» στον ΚΙΜΩΝΑ
Προς το παρόν όμως η φρεγάτα ΚΙΜΩΝ έχει δέσει στον προβλήτα του ναυπηγείου στο Λοριάν όπου εκεί θα συνεχιστούν οι εργασίες στο εσωτερικό του για την διαμόρφωση του χώρου, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες ο προγραμματισμός είναι στο τέλος του μήνα Οκτωβρίου να «κουμπώσει» ο ιστός. Μόλις το PSIM εφαρμόσει, επόμενο βήμα είναι η σύνδεση με τις καλωδιώσεις που βρίσκονται σε αναμονή. Και με τον τρόπο αυτό ο,τι εισέρχεται στους αισθητήρες θ’ αρχίσει να μεταδίδεται στις οθόνες, κατά συνέπεια προς τα τέλη του 2023 οι ηλεκτρονικές δοκιμές εν όρμο θα ξεκινήσουν και αυτές.
Το «θρυλικό» PSIM (σ.σ. Panoramic Sensors and Intelligence Module), είναι το βασικό εργαλείο πληροφορίας και άμυνας των φρεγατών Brlh@rra. Οι αισθητήρες που διαθέτει το PSIM εξασφαλίζουν προστασία από απειλές αέρος ή θαλάσσιες ακόμη κι αν αυτές κινούνται με ιδιαίτερα μεγάλες ταχύτητες.
800 στόχοι μπορούν να παρακολουθούνται ταυτόχρονα και το σύστημα μάχης, στο οποίο μεταφέρεται η εικόνα, εγκλωβίζει τους πλέον επικίνδυνους για το πλοίο. Με άλλα λόγια ότι πετά, ή ότι πλέει, σε απόσταση περίπου 100 χλμ έχει σχεδόν μηδενικές πιθανότητες επιβίωσης από την στιγμή που θα εγκλωβιστεί από τα όπλα των Belh@rra και κυρίως τους πυραύλους Aster 30.