Πέμπτη, 4 Δεκεμβρίου, 2025
14.6 C
Sifnos

Ακτοπλοΐα: Τρικυμία για τις άγονες γραμμές

Αντιμέτωπος με τις πρώτες φουσκοθαλασσιές είναι ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης καθώς καθυστερεί ο διαγωνισμός για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές, με αποτέλεσμα τα νησιά να εξυπηρετούνται με παρατάσεις των προηγούμενων συμβάσεων ή με απευθείας αναθέσεις.

Μια δικαστική εμπλοκή που αφορούσε τους όρους του διαγωνισμού για τα όρια ηλικίας των πλοίων καθυστέρησε την πραγματοποίηση του διαγωνισμού, με το υπουργείο να υποχρεώνεται να δώσει παρατάσεις στις προηγούμενες συμβάσεις προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα νησιά.

Άρνηση

Ωστόσο δεν αποδέχθηκαν όλες οι εταιρείες τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης. Είναι κοινό μυστικό στην Ακτή Μιαούλη ότι η SeaJets δεν αποδέχθηκε να συνεχίσει την εξυπηρέτηση δύο γραμμών τουλάχιστον, μιας ενδοκυκλαδικής και της γραμμής Λαύριο – Αϊ-Στράτης – Λήμνος – Καβάλα, με αποτέλεσμα ο Χρήστος Στυλιανίδης να ζητήσει τη συνδρομή άλλων ακτοπλοϊκών εταιρειών για να έχουν τα νησιά πλοίο.

Ετσι την ενδοκυκλαδική γραμμή την ανέλαβε η Hellenic Seaways με το «Hellenic High Speed» και τη γραμμή από Λαύριο για Αϊ-Στράτη, Λήμνο και Καβάλα η Aegean Sea Lines με το επιβατηγό – οχηματαγωγό «Ανεμος».

Ο διαγωνισμός

Ενα άλλο θέμα που προκάλεσε αναταραχή είναι η πληροφόρηση ότι πρόθεση του υπουργείου είναι να μην επαναπροκηρύξει τις συμβάσεις άγονων γραμμών που αφορούν τη δρομολόγηση ταχυπλόων τους θερινούς μήνες.

Επισημαίνεται ότι ο διαγωνισμός αφορά συνολικά 73 άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές σε όλη τη χώρα με προϋπολογισμό που κυμαίνεται από 106.566.515,70 ευρώ μέχρι 124.421.929,53 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24% και από 132.060.817,59 ευρώ μέχρι 154.172.949,09 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%, ανάλογα με την κατηγορία των προσφερόμενων πλοίων.

Για πολλές ακτοπλοϊκές γραμμές ο διαγωνισμός αφορά πλοία τριών κατηγοριών, οι οποίες ορίζονται με βάση την ηλικία τους. Οσο μικρότερη είναι η ηλικία τόσο υψηλότερο είναι το μίσθωμα που προϋπολογίζει το υπουργείο Ναυτιλίας. Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται η προσέλκυση νεότερων και πιο σύγχρονων πλοίων στην εξυπηρέτηση γραμμών που δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον για τις ακτοπλοϊκές.

Κατηγοριοποίηση. Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού τα πλοία χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες. Η κατηγορία 1 αφορά πλοία ηλικίας μέχρι και 16 ετών (τα οποία έχουν καθελκυστεί μετά την 1/1/2007), που έχουν ταχύτητα τουλάχιστον 19 κόμβους. Στην κατηγορία 2 εντάσσονται πλοία ηλικίας μέχρι και 24 ετών (τα οποία έχουν καθελκυστεί μετά την 1/1/1999), που έχουν ταχύτητα τουλάχιστον 17 κόμβους. Στην κατηγορία 3 εντάσσεται κάθε πλοίο που δεν ανήκει (σύμφωνα με την κατατιθέμενη στον διαγωνισμό προσφορά), σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες, που σημαίνει ουσιαστικά ότι πρόκειται για πλοία με όριο ηλικίας από 25 ετών και πάνω.

Αυτή η κατηγοριοποίηση προκάλεσε την παρέμβαση της ακτοπλοϊκής Ζante Ferries στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων υποστηρίζοντας ότι η συγκεκριμένη κατηγοριοποίησης βάζει στην ίδια μοίρα πλοία με ηλικία 35 ετών με όσα είναι 50 ή «θεωρητικά και 100 ετών». Η δημόσια Αρχή δέχθηκε την παρέμβαση και ζητά αλλαγή των όρων για τα πλοία της κατηγορίας 3 προκειμένου να προτιμώνται τα νεότερα σε σχέση με τα μεγαλύτερη ηλικίας όπως συμβαίνει με τις άλλες δύο κατηγορίες. To υπουργείο, μετά την προσφυγή, μετέθεσε τον διαγωνισμό για τις 29 Φεβρουαρίου και αποφάσισε στην τρίτη κατηγορία να προηγείται το πλοίο μικρότερης ηλικίας.

Προβλήματα

Τα κύματα που σήκωσε όμως για μία ακόμη χρονιά το θέμα των άγονων γραμμών ανέδειξε ουσιαστικά σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοΐας δύο θέματα.

Το ένα αφορά την έλλειψη ενός ολοκληρωμένου συνεκτικού και μελετημένου σχεδίου κάλυψης των αναγκών των νησιών.

Το δεύτερο κρίσιμο θέμα είναι η έλλειψη πλοίων καθώς ο ακτοπλοϊκός στόλος έχει γεράσει επικίνδυνα. Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης εμφανίζεται πάντως να έχει εξασφαλίσει τουλάχιστον 80 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση πλοίων που θα δρομολογηθούν σε άγονες γραμμές. Αυτό μπορεί να γίνει με την αξιοποίηση βέβαια πολυετών συμβάσεων.

Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

ot.gr

Top επιλογές της εβδομάδας

Με μεγάλη συμμετοχή και επιτυχία η ψηφοφορία και οι εγγραφές μελών στο Σύλλογο Νεολαίας Σίφνου.Τα αποτελέσματα

Με επιτυχία και αρκετό κόσμο τελέσθηκαν σήμερα οι εκλογές κι οι εγγραφές μελών στον Σύλλογο Νεολαίας Σίφνου ΣΥ.ΝΕ.ΣΙ. Ιδιαίτερα ευχάριστη η παρουσία και εγγραφή της Δημάρχου κας Μαρίας Ναδάλη, του αντιδημάρχου κου Μανώλη Φουτουλάκη, του συμπαραστ...

Εκλογές και εγγραφές μελών στον Σύλλογο Νεολαίας Σίφνου ΣΥ.ΝΕ.ΣΙ. Βίντεο

Ο Σύλλογος Νεολαίας Σίφνου ΣΥ.ΝΕ.ΣΙ. είναι πλέον και με "τη βούλα"επίσημος και νόμιμος όπως μας είπε ο ένας εκ των ιδρυτών, ο DJ Fotisco. Την Κυριακή λοιπόν 30 Νοεμβρίου 2 με 6 το μεσημέρι στο ίδρυμα Πρόκου στο κέντρο της Απολλωνίας Σίφνου. Όπ...

Σύλλογος Νεολαίας Σίφνου ΣΥ.ΝΕ.ΣΙ.: Υπενθύμιση και διευκρινίσεις για τις εγγραφές μελών και εκλογές

Ο Σύλλογος Νεολαίας Σίφνου ενημερώνει και υπενθυμίζει οτι την Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2025 από τις 11:00(και όχι 14:00 που είχε ανακοινωθεί)μέχρι και τις 18:00 θα γίνουν εγγραφές μελών και εκλογές για ανάδειξη του ΔΣ. Όποιος θέλει να εγγραφεί, να βά...

Το ΔΣ του Συλλόγου Νεολαίας Σίφνου ΣΥ.ΝΕ.ΣΙ. και ευχαριστήριο στα μέλη

Την πρώτη του συνεδρίαση πραγματοποίησε απόψε ο νεοσύστατος Σύλλογος Νεολαίας Σίφνου για ανάδειξη του ΔΣ που έχει ως εξής: Πρόεδρος: Ατσόνιος ΑντώνιοςΑντιπρόεδρος: Κουλούρης ΠέτροςΓενικός γραμματέας: Καργιού ΜαρίαΤαμίας: Σανάκης ΙωάννηςΜέλη:Ατσόν...

Η κακοκαιρία adel έφερε καταιγίδα στην Σίφνο.Βίντεο

Μετά την μεσημεριανή δυνατή βροχή στο λιμάνι της Σίφνου, νέα καταιγίδα απόψε γύρω στις 19:30. Δυνατή βροχή με αστραπές και βροντές που αν είχε μεγαλύτερη διάρκεια θα είχαμε προβλήματα. Ευτυχώς μέχρι στιγμής όλα καλά, την είχαμε ανάγκη αυτή την...
18,209ΥποστηρικτέςΚάντε Like
1,217ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
1,341ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
14,030ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Σχετικά άρθρα

Κατηγορίες