Γιατί ενώ η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει τα πτητικά μέσα για να πραγματοποιήσει τις αεροδιακομιδές η κυβέρνηση στρώνει το δρόμο στους ιδιώτες.
Τι προβλέπει το σχέδιο για ολοκληρωτική παραχώρηση των αεροδιακομιδών στους ιδιώτες.
3.500 αεροδιακομιδές τον χρόνο με το κόστος να υπολογίζεται στα 70.000.000 ευρώ.
Γιατί το υπουργείο Υγείας «πάγωσε» τα σχέδια για την αγορά τεσσάρων νέων ελικοπτέρων με κόστος 60 εκατ. ευρώ.
Διακομιδές ασθενών Ι.Χ από αέρα και θάλασσα και «αυτο-οργάνωση» πολιτών για να νιώσουν τη στοιχειώδη ασφάλεια.
Του Πάρι Καρβουνόπουλου
Η κατάρρευση των δημόσιων υποδομών της χώρας που κορυφώθηκε στην εποχή των μνημονίων και εξακολουθεί να ταλαιπωρεί τους πολίτες, αποτυπώνεται με δραματικό τρόπο στα νησιά του Αιγαίου. Η αδυναμία του ελληνικού κράτους να εγγυηθεί ότι μπορεί γρήγορα και με ασφάλεια να μεταφέρει από οποιοδήποτε νησί ασθενή ή τραυματία, προκαλεί τεράστιο αίσθημα ανασφάλειας στους κατοίκους αλλά και πλήγμα στη «βαριά βιομηχανία» της χώρας, που όπως λένε είναι ο τουρισμός. Αν κάποιος τουρίστας χρειαστεί άμεση μεταφορά στην Αθήνα, ποιος μπορεί να την εγγυηθεί;
Το ελληνικό κράτος φαίνεται ότι δεν μπορεί να δώσει τέτοιες εγγυήσεις, παρά το γεγονός ότι φέτος η Πολεμική Αεροπορία βρίσκεται στην καλύτερη κατάσταση των τελευταίων χρόνων σε ό,τι αφορά στα ιπτάμενα μέσα που μπορεί να διαθέσει για αεροδιακομιδές.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των Data Journalists, η Πολεμική Αεροπορία αυτή τη στιγμή διαθέτει σε πλήρη επιχειρησιακή δράση:
- 5 αεροσκάφη C-27 και εντός του καλοκαιριού θα προστεθεί άλλο ένα • 5 ελικόπτερα Super Puma • Τουλάχιστον 2 ελικόπτερα Α-109
Με δεδομένα αυτά τα νούμερα, η Πολεμική Αεροπορία μπορεί με σχετική άνεση να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των αποστολών αεροδιακομιδών που προκύπτουν. Προς τι λοιπόν η εμμονή για την παραχώρηση σιγά-σιγά σε ιδιώτες αυτού του έργου, με κόστος πολλαπλάσιο; Γιατί θα πρέπει να πληρώνουμε σε ιδιώτες χρήματα που θα μπορούσαν με κατάλληλη διαχείριση να εξασφαλίσουν την πτητική ικανότητα των εναέριων αλλά και των πλωτών μέσων που διαθέτουν οι Ένοπλες Δυνάμεις, το Λιμενικό και το ΕΚΑΒ; Προς τι η εμμονή στην «ιδιωτική πρωτοβουλία»;
Το σχέδιο για ολοκληρωτική παραχώρηση των αεροδιακομιδών έχει αρχίσει να συζητείται από το 2023, όπως έχουν αποκαλύψει οι Data Journalists. Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία έξι βάσεων αεροδιακομιδών, τις οποίες θα αναλάβουν ιδιωτικές εταιρείες. Σήμερα υπάρχουν δύο βάσεις, μία στο Άκτιο και μία στη Σύρο. Ήδη υπάρχουν ενδιαφερόμενες εταιρείες που προετοιμάζονται για να είναι έτοιμες να αναλάβουν, μόλις δοθεί το πράσινο φως.
Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο προκύπτει ανάγκη για 3.500 αεροδιακομιδές, με το κόστος τους να υπολογίζεται περίπου στα 70.000.000 ευρώ. Ποσό το οποίο θα μοιραστεί σε ιδιώτες.Την ίδια ώρα το υπουργείο Υγείας «πάγωσε» τα σχέδια για την αγορά 4 νέων ελικοπτέρων αεροδιακομιδών με κόστος 60 εκατομμύρια ευρώ. Το ερώτημα, γιατί δεν ενισχύονται οι κρατικές δομές για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες τις χώρες σε αεροδιακομιδές, παραμένει αναπάντητο.
Η «ελεύθερη αγορά» των αεροδιακομιδών – Η περίπτωση της Πάρου
Η ανασφάλεια των νησιωτών έχει «χτυπήσει κόκκινο». Ο συνδυασμός της υποβάθμισης των δομών υγειονομικής περίθαλψης και οι ελλείψεις στο σύστημα αεροδιακομιδών τους αυξάνουν το ρίσκο και τις αγωνίες τους. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στα ξεχασμένα και αφημένα στην τύχη τους ακριτικά νησιά, ακόμη και το κομβικής εθνικής σημασίας Καστελόριζο που βρίσκεται κυριολεκτικά μια ανάσα από τα τουρκικά παράλια. Ακριβώς απέναντι από το Καστελλόριζο οι Τούρκοι έχουν φτιάξει νοσοκομείο
για προφανείς λόγους. Όμως ακόμη και τα λεγόμενα «κοσμοπολίτικα» και «βαριά χαρτιά» του τουρισμού βρίσκονται στην ίδια κατάσταση.
Η περίπτωση της Πάρου έχει ενδιαφέρον, γιατί σε αυτό το νησί εμφανίστηκε η πρώτη ιδιωτική εταιρεία που αναλαμβάνει αεροδιακομιδές. Η εταιρεία έχει αναλάβει από τις 4 Απριλίου 2025 πτήσεις αεροδιακομιδών από την Πάρο. Η έλευση της στο νησί δεν έχει να κάνει -ακόμη τουλάχιστον- με το κυβερνητικό σχέδιο ιδιωτικοποίησης των αεροδιακομιδών. Η εταιρεία ήρθε σε συμφωνία με το Βελέντζειο Ίδρυμα και ελικόπτερό της (Airbus 135), πλήρως εξοπλισμένο με πιστοποιημένο φορείο και ιατρικό εξοπλισμό, επιχειρεί υπό Πιστοποιημένο Αερομεταφορέα (AOC), σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της EASA. Η βάση του είναι σε χώρο του παλαιού αεροδρομίου της Πάρου. Η εταιρεία καλύπτει την παρουσία ειδικευμένου ιατρού, για τις πτήσεις της. Οι κάτοικοι της Πάρου, αλλά και οι επιχειρηματίες του τουρισμού που δραστηριοποιούνται στο νησί, που ενδιαφέρονται να υπάρχει κάλυψη σε περιπτώσεις διακομιδών ασθενών ή τραυματιών, πίστεψαν ότι βρέθηκε η λύση. Μόνο που όπου εμπλέκονται ιδιώτες, υπάρχει φυσιολογικά και ανταγωνισμός. Και σ΄ αυτό το σημείο ξεκινούν τα προβλήματα.
Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει το Βελέντζειο Ίδρυμα «την 4η Μαΐου 2025, όταν και είχε συμπληρωθεί ένας μήνας από την έναρξη της επιχειρησιακής ετοιμότητας, οι αεροδιακομιδές που επέλεξε το ΕΚΑΒ να γίνουν με το ελικόπτερο ήταν 5 σε σύνολο περίπου 50. Η νομοθεσία που διέπει από το έτος 1994, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, την διενέργεια των αεροδιακομιδών είναι συγκεκριμένη και σαφής: Η γνώμη του ιατρού που ζητάει την διακομιδή του ασθενούς είναι αποφασιστική. Το μέσο που θα χρησιμοποιηθεί για την διακομιδή, πτητικό ή πλωτό, είναι απόφαση του Συντονιστικού του ΕΚΑΒ, σε συνεργασία µε τον καλούντα ιατρό, και σε αυτή την απόφαση πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν, πρωτίστως, η υγεία και η ζωή του ασθενούς. Η διακομιδή δηλαδή του ασθενούς, επιτακτικά, θα πρέπει να γίνεται µε το μέσο που θα εξασφαλίζει ταχύτητα, αξιοπιστία, ιατρική φροντίδα και τέλος την λιγότερη οικονομική επιβάρυνση. Οι παραπάνω αριθμοί αποδεικνύουν ακριβώς το αντίθετο. Για μία ακόμη φορά οι “φωνές” που αντιδρούν και εναντιώνονται στο εγχείρημα αυτό, που έχει έναν και µόνο σκοπό: την διασφάλιση µε τις καλύτερες δυνατές συνθήκες της υγείας και ζωής των ασθενών που χρειάζονται άμεση και επείγουσα διακομιδή, έκαναν και πάλι την εμφάνιση τους. Για το Βελέντζειο Ίδρυμα που επί χρόνια προσπαθεί να δοθεί λύση στο θέμα αυτό, δεν είναι άγνωστες οι “φωνές” αυτές εντός και εκτός των τειχών. Δυστυχώς έκαναν και πάλι την εμφάνιση τους ανακριβείς, ανεπιβεβαίωτες και πρόχειρες αναφορές στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης περί δήθεν έλλειψης πιστοποιήσεων, εξαρτημάτων και συνθηκών. Αξίζει να σημειωθεί πάντως, η σαφής πλέον έκφραση της συμπαράστασης, της συνδρομής αλλά και της ανησυχίας από το μεγαλύτερο μέρος της Παριανής κοινωνίας, που απορεί, διερωτάται και αγανακτεί.
Όπως προκύπτει από τα εντάλματα πληρωμών που δημοσιεύονται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, τα χρήματα που πληρώνει το ελληνικό δημόσιο δεν είναι ευκαταφρόνητα. Ενδεικτικά δημοσιεύουμε εντάλματα πληρωμών της περιόδου Απριλίου-Μαΐου 2024. Το καθαρό ποσό που πληρώθηκε είναι 276.121,47 ευρώ. Από την άλλη πλευρά η ιδιωτική εταιρεία που έχει το ελικόπτερο, υποστηρίζει ότι έχει σημαντικά χαμηλότερες χρεώσεις. Ακόμη ωστόσο δεν έχουμε δει εντάλματα πληρωμών.
Δείτε όλο το αναλυτικό ρεπορτάζ του Πάρι Καρβουνόπουλου εδώ: https://www.datajournalists.co.uk/2025/06/11/aerodiakomides-sto-aigaio-anthropines-zoes-ston-aera-kai-mpiznes-me-fonto-70-000-000-eyro/