Ελέγχουν το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, ενώ από τα 127 πλοία αυτού του τύπου που ναυπηγούνται αυτή την περίοδο τα 57 είναι ελληνικών συμφερόντων
Η πορεία των γεγονότων τα επόμενα χρόνια κατέδειξε ότι ο Φάρος ήταν ο χώρος από όπου οι Ελληνες εφοπλιστές έστειλαν ξεκάθαρο μήνυμα στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα ότι ετοιμάζονται να αλώσουν και να κυριαρχήσουν και στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, των LNG carriers. Είχαν ήδη αρχίσει τις επενδύσεις.
Τα λόγια του Πήτερ Γ.Λιβανού είχαν δώσει το έναυσμα. «Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα είναι από τις βασικές πηγές ενέργειες καθώς και η κύρια πηγή καυσίμων για τις θαλάσσιες μεταφορές. Είναι μια αναπόφευκτη εξέλιξη. Το τρένο έφυγε από τον σταθμό!».
Ο Γιάννης Αγγελικούσης είχε προβλέψει μιλώντας για τις επενδύσεις του σε πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου: «Είναι ένας τομέας πιο φιλικός προς το περιβάλλον, ο οποίος προσελκύει υψηλότερης ποιότητας ναυλωτές. Είναι ένας τομέας όπου, λόγω της τιμής, είναι δύσκολο για πολλούς να μπουν» για να προσθέσει:
«Η ζήτηση φυσικού αερίου αυξάνεται συνεχώς. Και μπορεί να υπάρξει ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, αλλά στο τέλος της ημέρας θα χρειαστούν περισσότερα πλοία από ό,τι νομίζουμε».
Με τη σειρά του ο Γιώργος Προκοπίου είχε πει: «Οι ναυτιλιακές εταιρείες με στόλο από πλοία LNG βρίσκονται σε περίοδο διαρκούς εξέλιξης. Στο μέλλον το φυσικό αέριο θα είναι μία από τις βασικές πηγές ενέργειες».
Λίγες ημέρες νωρίτερα, ο Πάρις Κασιδόκωστας-Λάτσης σε συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους είχε αποκαλύψει την πρόθεσή του να επενδύσει σε πλοία LNG λέγοντας: «Το LNG έχει να κάνει με το περιβάλλον. Είναι καθήκον για τη δική μας γενιά να είμαστε “pro environment”. Σε αυτό το πλαίσιο και καθώς η Latsco είναι στις καθαρές πηγές ενέργειας, έρχεται φυσιολογικά, ως το επόμενο βήμα για εμάς, να εισέλθουμε στην αγορά των πλοίων LNG».
Οι εξελίξεις τα επόμενα τέσσερα χρόνια δικαίωσαν τους Ελληνες πλοιοκτήτες και το αλάνθαστο ένστικτό τους το οποίο τους έχει φέρει στην κορυφή του κόσμου.
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η πρόθεση της Δύσης να απεξαρτηθεί από το ρωσικό φυσικό αέριο άνοιξε διάπλατα τον θαλάσσιο διάδρομο για τα πλοία μεταφοράς LNG.
Το κόστος ναυπήγησης ενός τέτοιου πλοίου ανέρχεται περίπου στα 200 εκατ. δολάρια και για τον λόγο αυτό είναι λίγοι οι «παίκτες». Η αλλαγή πλεύσης όσον αφορά την επιλογή προμηθευτών και η αυξανόμενη ζήτηση έχουν ως αποτέλεσμα τα πλοία αυτά να γίνονται ανάρπαστα και να καλούνται να φέρουν φορτία από τις ΗΠΑ, την Αυστραλία και το Κατάρ, αφού η Ρωσία εξοβελίζεται.
Οι Ελληνες κυριαρχούν ελέγχοντας το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας στα πλοία μεταφοράς LNG. Ελληνόκτητα είναι τα 135 από τα συνολικά 640 πλοία LNG.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vessels Value, εταιρείας αποτίμησης της αξίας εμπορικών πλοίων, τον Νοέμβριο του 2021 η αξία του ελληνικών συμφερόντων στόλου με πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG, συμπεριλαμβανομένων και των υπό ναυπήγηση φτάνει τα 19,5 δισ. δολάρια. Οι Ελληνες πήραν την πρωτοκαθεδρία από τους Ιάπωνες, των οποίων ο στόλος αξίζει 14,3 δισ. δολάρια. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Κίνα με αξία στόλου 5,9 δισ. δολ.
Ναυπηγήσεις
Αυτή την περίοδο ναυπηγούνται συνολικά 127 πλοία LNG, από τα οποία 57 είναι ελληνικών συμφερόντων.
Από το σύνολο των 127 πλοίων που είναι υπό παραγγελία για τα επόμενα τρία χρόνια, το 75% θα ναυπηγηθεί στη Νότια Κορέα, το 17% στην Κίνα και το 13% στην Ιαπωνία. Επίσης, αυξήθηκε και η χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου των LΝG κατά 25,6%, ενώ και ο αριθμός πλοίων από 82 στα 135.
Η ελληνική πλοιοκτησία κυριαρχεί και στις ναυπηγήσεις. Οι Ελληνες εφοπλιστές έβαλαν το 2021 συνολικά 18 παραγγελίες αξίας 3,63 δισ. δολαρίων. Η παρουσία των Ελλήνων είναι κάτι παραπάνω από δυναμική, αφού το 2020 είχαν βάλει μόλις μία παραγγελία για ναυπήγηση LNG.
Το 2021 παραγγέλθηκαν συνολικά 93 LNG, έναντι 54 το 2020 και 46 το 2019. Η βιομηχανία εκτίμησε πέρυσι ότι οι εξαγωγές των ΗΠΑ θα αυξηθούν και επιβεβαιώνεται.
Οι παραγγελίες για LNG carriers αυξήθηκαν κατά 207% και είναι συνολικού κόστους 16,98 δισ. δολαρίων.
Οι κορυφαίοι
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Marine Information Services, ο ελληνόκτητος στόλος με πλοία LNG έχει ως εξής:
■ Maran Gas – Μαρία Αγγελικούση 44
■ GasLog – Πήτερ Γ. Λιβανός 35
■ Dynagas – Γιώργος Προκοπίου 17
■ TMS Cardiff – Γιώργος Οικονόμου 16
■ Capital Gas – Βαγγέλης Μαρινάκης 12
■ Thenamaris LNG – Νικόλας Μαρτίνος 5
■ AlphaGas – Αννα Αγγελικούση 5
■ Minerva Gas – Ανδρέας Μαρτίνος 4
■ Tsakos – καπετάν Παναγιώτης και Νίκος Τσάκος 3
■ Latsco Shipping Limited – Πάρις Κασιδόκωστας-Λάτσης 2
■ Chandris Hellas 2
Αν και η Ρωσία είναι μεγάλη εξαγωγική χώρα σε LNG, παρ’ όλα αυτά υπάρχουν άλλες περιοχές που την ξεπερνούν. Πρόκειται για τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής με 20%, τον Κόλπο του Μεξικού με 14%, τη Νοτιοανατολική Ασία με 12% και τη δυτική ακτή της Αυστραλίας, επίσης με 12%.
Σύμφωνα με την έρευνα της Vessels Value, δύο ρωσικές περιοχές της Αρκτικής και του Ειρηνικού συνεισφέρουν ημερησίως δύο εκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικό αέριο και παραμένει στα ίδια επίπεδα σε σύγκριση με τον μέσο όρο της τελευταίας τριετίας.
Από την άλλη, ο Περσικός Κόλπος παρουσιάζει ημερήσια μείωση δύο εκατομμυρίων κυβικών μέτρων σε σύγκριση με τον μέσο όρο τριετίας. Ομως οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η ημερήσια αύξηση κατά τρία εκατομμύρια κυβικά μέτρα από τον Κόλπο του Μεξικού είναι υπεραρκετή για να καλύψει το έλλειμμα της Μέσης Ανατολής. Οι ΗΠΑ είναι οι μεγάλες κερδισμένες από την παγκόσμια ενεργειακή κρίση και τον πόλεμο στην Ουκρανία. Σημειώνεται, σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές, μεγάλη αύξηση εξαγωγών LNG.
Οσον αφορά τις κυρώσεις εις βάρος της Ρωσίας που θα επηρεάσουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία το επόμενο χρονικό διάστημα, αυτές είναι:
■ η απαγόρευση προσέγγισης ευρωπαϊκών λιμανιών από πλοία ρωσικών συμφερόντων,
■ ο αποκλεισμός των ρωσικών τραπεζών από το SWIFT,
■ η αποχώρηση μεγάλων ενεργειακών εταιρειών όπως η Shell, Total, BP από ρωσικά έργα LNG,
■ η στροφή πολλών κρατών σε άλλους προμηθευτές φυσικού αερίου εκτός Ρωσίας.
Πηγή: www.newmoney.gr